Dona embarassada amb muntatge d'un cercle amb aliments
SOCIETAT

Soc nutricionista i et parlo de l'alimentació durant l'embaràs: Què cal evitar?

Les 40 setmanes d'embaràs són un moment crucial per posar una atenció especial a la nostra alimentació

Durant les setmanes d'embaràs, la mare ha de tenir una cura especial de la seva alimentació, tant per a ella com per al fetus. D'aquesta manera, pot evitar infeccions o problemes del desenvolupament del nadó.

De manera habitual, la mare s'engreixarà de 9 a 13 quilos amb l'embaràs, depenent del seu pes abans de quedar-se embarassada. D'aquest pes, podem calcular que aproximadament la meitat es deu al nadó en qüestió, al líquid amniòtic i a la placenta.

L'altra meitat és natural durant aquest procés. És important remarcar aquest guany de pes per no desenvolupar i/o potenciar trastorns de la conducta alimentària de la mare.

Quins aliments has d'evitar durant l'embaràs?

Durant l'embaràs cal evitar certs aliments que poden tenir conseqüències negatives tant pel fetus com per la mare. A més d'evitar-los, també és important prendre mesures higièniques especials. Vegem les recomanacions que ens dóna el Ministeri de Consum d'Espanya.

1. Aliments crus

  • Llet crua i formatges frescos o tous com Brie, Camembert, mozzarella, Burgos i formatges blaus. Només es poden consumir si l'etiqueta ens indica que estan fets amb llet pasteuritzada.
  • Brots crus com a soja i alfals.
  • Fruites i hortalisses sense pelar o rentar o sense desinfecció prèvia.
  • Ou cru o elaboracions fetes amb ou cru com salses, maioneses, merengues, tiramisú…
  • Carn crua o poc feta (carpaccio o steak tàrtar).
  • Peix cru (sushi, sashimi, ceviche), peix fumat o marinat com ostres, cloïsses o musclos crus.

2. Altres aliments

  • Peixos grans com el peix espasa o l'emperador, la tonyina vermella o el tauró.
  • Productes carnis a rodanxes envasats. Només es podrien consumir si s'han cuinat a més de 71ºC.
  • Formatges llescats o ratllats industrials. És important també treure l'escorça als formatges.
  • Carn de caça silvestre com el porc senglar o el cérvol.
  • Patés refrigerats.
  • Si no hi ha hagut una immunització davant la toxoplasmosi, cal evitar el consum de productes carnis crus curats com el xoriço, la llonganissa, el pernil curat… Es poden consumir si s'han cuinat, com en pizzes.

3. Aliments envasats i begudes

  • Sandvitx o altres aliments envasats que tinguin vegetals, ou, carn, peix i derivats.
  • Només es poden consumir sucs recentment espremuts o sucs envasats pasteuritzats.
  • Eliminar completament l'alcohol, tant de begudes alcohòliques com de productes que el puguin contenir.
  • Evitar les begudes ensucrades i energètiques.

Consells nutricionals generals per a embarassades

  1. Segueix una alimentació variada i equilibrada.
  2. Menja suficient al llarg del dia, distribuint els àpats.
  3. Augmenta el consum de fruites i verdures, ja que els teus requeriments estan augmentats.
  4. Menja peix 3 o 4 cops per setmana, principalment peix blau.
  5. Beu prou aigua.
  6. Modera el consum de sal.
  7. Realitza coccions saludables com la planxa, el vapor…
  8. Llegeix bé les etiquetes dels aliments.
  9. Cuina correctament la carn i el peix.
  10. Modera el consum de cafeïna.
  11. No portis una vida sedentària, fes esport en la mesura del possible.