Muntatge amb home dormint i cercle vermell amb despertador
SOCIETAT

Desmentint el mite de les 8 hores: quantes hores cal dormir realment?

De forma general, segur que de sempre heu sentit que cal dormir vuit hores al dia, però la majoria de la gent no ho compleix

El descans és fonamental perquè el nostre organisme funcioni de manera adequada i per poder realitzar de forma òptima les nostres tasques del dia a dia.

Hi haurà qui es desperti amb molta energia, amb ganes de menjar-se el món i disposat a fer qualsevol cosa. En canvi, hi ha una altra gent que es desperta directament pensant amb la migdiada, pensant amb tornar a dormir per poder descansar de nou, ja que les seves piles estan sota mínim.

Això, evidentment, depèn de la quantitat i la qualitat del somni. Aquesta quantitat i qualitat influirà directament en la nostra salut, per la qual cosa és més que important tenir cura del nostre descans.

No has de dormir 8 hores

I no, això és més un mite que un consell amb evidència científica. De fet, molts estudis afirmen que la recomanació deuria estar entre les 7 i les 9 hores, variant depenent de cada persona. Hi ha altres estudis que no se la juguen a dir un nombre determinat d'hores, i crec que són els que tenen raó.

No podem recomanar un nombre exacte per a tota la població, ja que a causa de factors genètics hi ha persones que necessitin menys hores de son per sentir-se bé, i d'altres que en necessitaran més. De ben segur coneixes la típica persona que dorm 5 o 6 hores al dia i se sent bé i amb energia.

La quantitat d'hores que dorms no ho és tot

I aquí és on hem de posar-hi més èmfasi. No és tan important la quantitat d'hores que dorms al dia, sinó la qualitat d'aquestes adormides hores.

És fonamental, sempre que ens sigui possible, mantenir els ritmes circadians i tenir 90-96 minuts del cicle vigília-son de les fases REM i no REM, que s'haurien de repetir 5 vegades durant la nit.

Una recomanació que també us pot servir d'ajuda és que és important mantenir rutines. És a dir, anar a dormir i aixecar-nos sempre al voltant de les mateixes hores. Insisteixo que això ho intentarem fer sempre que ens sigui possible, ja que hi ha feines a torns en què és impossible mantenir-ho.

Quantes hores pot aguantar el cos sense dormir?

Doncs el nord-americà Randy Gardner té el rècord de no dormir durant 264 hores, és a dir, 11 dies. Alguns soldats de la II Guerra Mundial romanien desperts durant 4-5 dies i s'han fet investigacions amb persones despertes durant 8 o 10 dies.

La manca de son, però, pot afectar negativament el nostre organisme, fent que ens costi més concentrar-nos, estiguem més tristos i fins i tot pot arribar a donar problemes psicomotors.

A més, s'han fet estudis amb ratolins que demostren la relació de la manca de son amb malalties neurodegeneratives com l'Alzheimer o la demència.

D'igual forma, dormir en excés també comporta conseqüències negatives com alteració a l'estat d'ànim, manca de concentració… Així doncs, marca't una rutina i dorm les hores que et siguin suficients per mantenir-te actiu i bé durant el dia, i que aquestes siguin reparadores.