Una botiga d'electrodomèstics, amb un home pensatiu i al cercle una etiqueta d'eficiència
SOCIETAT

La nova etiqueta que veuràs a l'hora de comprar un electrodomèstic

Els electrodomèstics incorporaran informació sobre el grau de dificultat i el preu d'una possible reparació futura

Els que tinguin previst comprar pròximament un electrodomèstic han de saber que l'aparell incorporarà una nova etiqueta. A més del document acreditatiu de la seva eficiència, també n'incorporaran un altre amb l'índex de reparació. Per tant, el client sabrà el grau de dificultat d'arreglar el producte en cas d'avaria.

Es començarà a aplicar aquesta normativa una vegada que entri en vigor la nova Llei de Consum Sostenible. La secretària general de Consum i Joc, Bibiana Medialdea, descriu les funcions i la utilitat d'aquesta etiqueta.

Hi ha d'aparèixer com "de fàcil o difícil és aconseguir les peces de l'electrodomèstic", a més del cost que pot suposar la reparació segons el preu de l'article. Amb tot això, la pròxima vegada que adquirim un frigorífic o rentadora serà possible comparar el grau de dificultat de la reparació dels diferents models disponibles.

A la citada llei s'inclou també el disseny dels equips per garantir una major durabilitat i millor facilitat per a les seves reparacions, recull Efe.

A la recerca d'un consum més sostenible

Aquesta mesura suposarà "un abans i un després" pel que fa a la sostenibilitat i al consum d'aquest tipus d'aparells. Medialdea indica que s'obligarà les empreses a facilitar una informació mediambiental que estigui fonamentada.

Assenyala que hi ha una gran sensibilització per part de l'usuari, cosa que força les companyies a oferir una major quantitat de dades respecte a la sostenibilitat. Però des d'aquest departament insisteixen en la necessitat que aquesta informació que es doni sigui certa i no sigui falsa.

Amb tot això, les afirmacions i les al·legacions mediambientals que siguin vagues i sense certificats previs no disposaran del vistiplau. És el cas d'aquells aparells que es venen com a "ecològic, que és verd o que aquesta empresa és amiga del medi ambient o és sostenible, sense fonament".

Per tant, tots els detalls que s'hi aportin han de ser molt més concrets i precisos. Quan les dades que es donin resultin enganyoses, les empreses s'exposaran a sancions importants. Les multes aniran des dels 100.000 euros fins a quatre o sis vegades el benefici il·lícit aconseguit a partir de la publicitat falsa.

Els espanyols són els europeus que més es deixen emportar per la sostenibilitat a l'hora de prendre decisions de consum. Això fa que no tinguin inconvenient a suportar més preu si amb això contribueixen a millorar el medi ambient, recullen les conclusions de l'Eurobaròmetre.

Interès per mostrar una informació precisa

El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 incideix en la necessitat que les companyies en siguin responsables. Per això cal que la política comercial de sostenibilitat que adoptin sigui capaç de sustentar-se amb arguments. I mai usant això per realitzar "una competència deslleial".

El ministre Pablo Bustinduy afirma que el terme sostenible cada cop s'utilitza més per fer rentats d'imatge. De fet, això ha aconseguit que perdi “gran part del seu valor i del seu significat”.

El que és probable és que aquesta mesura d'informar els usuaris sobre el grau de dificultat de reparació també influeixi en el preu. Tot fa indicar que pugui anar acompanyat per un augment. Serà, especialment, els que comptin amb millor etiqueta, de la mateixa manera que sol passar amb l'etiqueta d'eficiència energètica.

➡️ Societat

Més notícies: