Un home amb expressió de sorpresa o confusió mira el telèfon mòbil mentre els logotips d'Orange, Vodafone i Movistar suren al seu voltant amb signes d'interrogació grocs.
SOCIETAT

La resposta de Movistar, Orange i Vodafone després del que ha passat: pot ser un frau

Els clients dels principals operadors del país han d'estar atents davant de certes trucades que poden rebre

L'Associació Espanyola de Consumidors ha llançat un avís que ha posat en guàrdia clients de Movistar, Orange i Vodafone. L'advertiment sorgeix després d'un increment de trucades fraudulentes. S'hi demanen diners suposadament per ajudar les víctimes de la DANA que va afectar recentment València.

Les operadores de telecomunicacions han respost instant els seus clients a mantenir-se alerta i a no caure a la trampa. Les trucades fraudulentes no només s'han limitat als tradicionals números de telèfon. També han recorregut a plataformes de missatgeria com ara WhatsApp.

Muntatge d´un telèfon mòbil i una noia dient que no amb el dit

Els estafadors arriben fins i tot a suplantar la identitat de treballadors d'organitzacions reconegudes d'ajuda humanitària. És el cas de la Creu Roja, Oxfam i Intermón. Aquest tipus de suplantació, que cerca aprofitar-se de la bona voluntat de les persones, és particularment preocupant.

Movistar, Orange i Vodafone demanen que no caigui al parany

Les trucades i missatges s'han registrat principalment a regions com Madrid, País Basc, Andalusia, Múrcia i València. Tot i això, les autoritats i les operadores adverteixen que hi ha un risc real que aquestes estafes s'estenguin a la resta del país. Per aquesta raó, Movistar, Orange i Vodafone han reforçat els missatges de seguretat.

Recorden els ciutadans que han de desconfiar de qualsevol comunicació que els sol·liciti informació personal o donacions no verificades. El procediment dels estafadors sol incloure trucades que comencen de forma amigable. Expliquen el suposat motiu humanitari darrere de la sol·licitud de diners.

També hi ha missatges de WhatsApp que es presenten com a urgents, amb logotips falsificats de les organitzacions esmentades. L'objectiu és que la persona se senti commoguda i actuï ràpidament, sense verificar l'autenticitat del missatge.

Les operadores de telecomunicacions han recomanat als usuaris que no facilitin dades personals ni facin cap transferència econòmica. Si detecten un intent de frau, és fonamental denunciar-ho a la Policia Nacional o la Guàrdia Civil.

D'altra banda, si algú realment vol ajudar les víctimes de desastres naturals, les companyies aconsellen fer-ho a través dels canals oficials. Les organitzacions reconegudes, com la Creu Roja, tenen les seves pàgines web i mètodes de donació segurs. És important acudir directament a aquestes fonts per assegurar-se que l'ajuda arribi a les persones que ho necessiten més.

Logotips d'Orange i Movistar superposats sobre la façana d'una botiga de Vodafone.

Sempre recórrer a mitjans oficials per ajudar

Movistar, Orange i Vodafone reiteren que les comunicacions oficials mai no demanaran diners de forma sobtada ni a través de mètodes inusuals. A més, aquestes companyies estan col·laborant amb les autoritats per rastrejar i bloquejar números sospitosos.

Els ciutadans han d'estar sempre atents i actuar amb precaució. Les operadores recorden que la prevenció i la informació són les millors eines per evitar caure en fraus. Si un client té dubtes sobre l'autenticitat d'una trucada o un missatge, cal que us poseu en contacte directament amb el vostre operador.

➡️ Societat

Més notícies: