Façana d'un Mercadona, amb Juan Ramón Rallo al cercle
SOCIETAT

Juan Ramón Rallo surt en defensa de Mercadona i fa avergonyir els més crítics

Juan Ramón Rallo aclareix com és possible que Mercadona hagi aconseguit uns beneficis tan elevats el 2023

Juan Ramón Rallo ha volgut sortir en defensa de Mercadona després que es donessin a conèixer els resultats de la companyia el 2023. Van ser moltes les veus crítiques que van carregar contra l'empresa de Juan Roig.

Van ser “més de 1.000 milions en benefici, amb un increment del 40%”. L'economista es pregunta si ha aconseguit aquestes dades "explotant els consumidors apujant els preus i beneficiant-se de marges de guanys sobre vendes escandaloses".

Però Juan Ramón Rallo ho desmenteix amb rotunditat. Tatxa de "demagògia anticapitalista" la idea que aboquen aquells que atribueixen aquests guanys a un augment dels preus.

"D'entrada, cal constatar que el marge de benefici és diminut, molt més petit del que es creu el ciutadà", apunta. L'any passat va guanyar abans d'impostos 1.305 milions d'euros. Però "els seus ingressos totals en aquest període van assolir els 33.000 milions".

L'expert assegura que si dividim "beneficis abans d'impostos 1.305 milions, entre l'import de xifra de negoci, 32.860 milions, afegint-hi altres ingressos de 43 milions", el marge de benefici seria mínim. Amb prou feines 4 cèntims per euro venut abans d'impost. "Els 96 cèntims més van anar a remunerar despeses per poder vendre aquests productes als consumidors", aclareix.

Juan Ramón Rallo indica que el marge de benefici és estret

Juan Ramón Rallo, a través d'un vídeo a Youtube, confirma que “el marge de benefici és molt estret”. Tant el de Mercadona com el de qualsevol altre supermercat. Recorda que "guanyen força diners", i no és perquè hi hagi un guany molt alt per producte, "sinó perquè venen molts articles".

Insisteix que "el marge de benefici per producte abans d'impost continua essent reduït". El 2023 va ser de 4 cèntims davant dels 3,25 cèntims de l'exercici anterior.

Explica que "si el marge de benefici no s'hagués incrementat el 2023, Mercadona hauria aconseguit uns guanys després d'impostos de 830 milions". Era un increment de 110 milions respecte del 2022.

L'economista assenyala irònicament que "no s'entén que maltractant els consumidors amb pujades de preu, cada cop guanyi més quota de mercat". La raó que explica això és que "els seus preus són més competitius que els dels seus competidors".

Afegeix que en "augmentar el marge de benefici per unitat venuda, els beneficis del 2023 no van ser de 830 milions". L'eleva fins a "aproximadament 1.000 milions". Per tant, "170 milions de beneficis s'expliquen per l'increment de marge de beneficis sobre vendes".

Això és perquè el "marge de beneficis d'explotació sobre ingressos s'eleva des del 3,25% al 3,7% el 2023".

Juan Ramón Rallo aprofundeix en els comptes

Juan Ramón Rallo mostra com les despeses d'aprovisionament, "per comprar mercaderies als proveïdors", van representar el 74,54% de tot el que van ingressar el 2022. S'elevaria aquesta partida l'any passat fins al 75,36%. Per tant, "un percentatge més gran dels seus ingressos van anar a parar als proveïdors".

Aclareix que "si augmenta el marge de beneficis per explotació, no és perquè la bretxa de compra als proveïdors i el que ven al consumidor s'hagi eixamplat". En aquest sentit, “el seu marge es redueix”.

Atribueix aquest increment de guany "perquè hi ha altres despeses que perden pes dins dels seus ingressos totals". Entre això a la despesa en personal. Però "no vol dir que hagi deixat de contractar gent o hagi abaixat sous", explica.

De fet, hi ha més treballadors i els salaris s'han “revalorat un 6%”. Això s'explica, en realitat, perquè "les despeses totals han crescut més ràpidament que les despeses en personal, que van ser d'un 15% respecte al 12% de les de personal".

També s'aprecia als comptes de Mercadona una pèrdua de pes en altres partides, com ara electricitat o transport. El 2022 van representar el 6,71%, mentre que el 2023 van ser del 6,33%. "El menjat pel servit, es podria dir", apunta l'economista.

Juan Ramón Rallo també posa el focus en el descens de les despeses d'amortització, van passar de 742 milions a 691 milions l'any passat. Explica que és una "forma de repartir durant diversos exercicis la despesa en actius no corrents", com és el cas dels locals. Ho ha deixat clar també en un dels seus missatges a 'X'.

Post a X de Juan Ramón Rallo

Afegeix que "el marge de benefici d'explotació de Mercadona s'explica per la variació de la despesa d'amortització". Segons la seva opinió, "si s'hagués distribuït una mica més aquest any, el marge de guany no seria tan intens o no s'hauria produït".

També troba un altre factor determinant que explica la pujada del marge de benefici. Es van experimentar "beneficis a l'àrea financera", passant de 4 a 88 milions el 2023.

Així va aconseguir Mercadona guanyar un 40% més

Juan Ramón Rallo resumeix d'una manera molt senzilla el bon resultat aconseguit per Mercadona el 2023. "Va vendre un 15% més, va reconèixer menys despesa per amortització i va tenir beneficis financers de caràcter extraordinari", va apuntar.

D'aquesta manera descarta que l'increment de guanys estigués motivat per una pujada de preus als articles.

➡️ Supermercats ➡️ Societat

Més notícies: