Muntatge d'una noia menjant un plàtan i una imatge de diversos a la banda esquerra

SOCIETAT

El fals mite sobre els plàtans que t'hauries de treure del cap avui mateix

T'expliquem tota la veritat sobre un dels aliments més saborosos, naturals i nutritius de la nostra dieta

Un aliment tan comú com el plàtan, és present a totes les cases. I és el protagonista d'un debat nutricional que porta tota la vida sobre la taula i que mereix la nostra atenció.

Aquesta fruita que, sobretot, encanta i sacia els més petits, té un mite sobre el seu cap. I ha estat objecte de diverses investigacions que busquen dilucidar el seu impacte a la nostra dieta i benestar.

I el cas és que la ciència ens té alguna cosa a dir pel que fa al poder del plàtan. Concretament, pel que fa al poder del plàtan a l'hora d'esmorzar, el que es considera l'àpat més important del dia.

És bo menjar plàtan cada dia?

Per començar, els plàtans són una font excel·lent d'energia ràpida. A causa del contingut de sucres naturals i carbohidrats, ingerir-los al matí ens dona el combustible necessari per començar el dia amb vitalitat.

A més, la seva alta aportació de fibra afavoreix el trànsit intestinal. Vet aquí la caiguda del mite: Quantes vegades t'havien dit que el plàtan és el pitjor enemic del restrenyiment?

Fals. Ingerir un plàtan com a primer menjar del dia, ajuda precisament a prevenir el restrenyiment i a mantenir un sistema digestiu saludable.

A més, sabem que els plàtans són coneguts per la seva alta concentració de potassi. Un mineral clau per a la funció muscular i nerviosa, cosa que també activa el nostre sistema digestiu.

A més, aquesta aportació pot ser especialment beneficiosa per a les persones actives o que practiquen exercici regularment. Pel que és el mos perfecte per abans de fer esport.

El potassi també té un paper crucial en la regulació de la pressió arterial, i per això el consum diari d'un plàtan pot contribuir a mantenir la salut cardiovascular.

Un altre avantatge important del plàtan és el contingut de vitamines del complex B, en particular la vitamina B6. Aquesta vitamina és essencial per al metabolisme de les proteïnes i la producció de neurotransmissors.

És a dir, que no només combat el restrenyiment, té cura de la nostra salut i ens aporta energia. El plàtan també pot influir positivament a l'estat d'ànim i la funció cognitiva durant el dia.

Quan inicies el dia amb una opció nutritiva, és possible que s'estableixi un precedent per prendre decisions saludables durant la resta del dia.

Altres mites sobre el plàtan que no t'has de creure

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana consumir com a mínim 400 grams de fruites i verdures al dia. La fórmula més natural i eficaç per prevenir malalties cròniques com les cardiopaties, el càncer o la diabetis.

Trobar l'equilibri depèn de les necessitats individuals i els nivells d'activitat de cadascuna. Només un plàtan podria no ser suficient per mantenir algú saciat fins al dinar.

Com sempre, cal trobar-ne el valor en la manera de combinar-lo amb altres fonts de proteïnes i greixos saludables. Una dieta equilibrada és sinònim de salut.

Un altre mite recurrent sobre el plàtan és el de l'augment de pes a causa del contingut calòric i de sucres. Tot i això, és important posar aquestes dades en context.

Un plàtan mitjà conté al voltant de 105 calories, que al gran esquema d'una dieta normal no és significatiu. A més, la seva riquesa en fibra pot ajudar a la sensació de sacietat, evitant el pica-pica innecessari entre menjars.

També hi ha la creença errònia que els plàtans poden causar marejos i somnolència. Però, en realitat, els plàtans tenen un efecte positiu en l'alliberament de serotonina, l'hormona del benestar.

No hi ha evidències científiques que confirmin que un plàtan pugui induir somnolència de manera directa. De fet, poden ajudar a millorar la qualitat del son quan es consumeixen amb moderació.