Muntatge amb ampolles d'oli del supermercat i bitllets d'euro
SOCIETAT

Els 3 supermercats que Facua no acusa directament d'augmentar el preu de l'oli

Facua denuncia que l'oli d'oliva verge de certes marques blanques tenen el mateix preu

L'última pujada al preu de l'oli d'oliva per part d'una sèrie de supermercats i hipermercats ha estat objecte de denúncia. Un total de vuit grans cadenes de distribució van decidir incrementar el valor de les ampolles verge extra de les marques blanques un 9% durant el novembre. Això ha provocat el malestar de l'organització de consumidors Facua.

Entre els supermercats assenyalats hi ha Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor, Lidl i Mercadona. Tot i això, hi ha altres cadenes que malgrat haver incrementat també el preu de l'oli d'oliva, Facua no ha denunciat directament.

És el cas de Consum, Bonarea o Hiperdino. La primera cadena esmentada ven l'oli d'oliva verge a 8,25 euros, coincidint amb el valor que haurien pactat els supermercats acusats.

Per la seva banda, el preu de l'oli d'oliva verge de Bonarea supera fins i tot aquest preu. Si escau, l'ampolla d'1 litre costa 8,95 euros. A Hiperdino, la cadena de Canàries per excel·lència, el preu és de 6,35 euros.

També cal esmentar que Facua tampoc no ha denunciat ni esmentat altres cadenes locals com Gadis, Spar o Ahorramas.

Facua acusa 8 cadenes de pactar els preus de l'oli d'oliva

Entenen que aquest pacte és una mesura que adopten de manera conjunta i que afecta la butxaca dels compradors. De fet, una anàlisi elaborada per aquesta firma revela que les 8 cadenes acumulen ja "tres mesos amb preus idèntics" o amb una variació de tot just 1 cèntim.

Des de Facua consideren que aquestes pujades no tenen res a veure amb possibles increments de preus a l'origen. I destapen una estratègia paral·lela de fixació de preus. Ja han posat el cas a les mans de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

Aquesta entitat serà l'encarregada d'obrir una investigació i haurà de decidir si en realitat hi ha un pacte entre les principals cadenes de supermercats. En aquests moments, com apunten des de l'organització de consumidors, l'ampolla d'1 litre costa igual en vuit establiments.

Fan referència a les marques blanques d'oli d'oliva verge extra. Les firmes implicades són Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Hipercor, Lidl i Mercadona.

Una cosa semblant passa amb els envasos de tres litres i en els de 750 mil·ligrams. En aquests, la diferència és de tan sols 1 cèntim. També detecten preus calcats a les ampolles d'oli d'oliva verge que venen sota les mateixes marques.

Es venen a 9,25 € a tots els supermercats i hipermercats

L'estudi desenvolupat per Facua revela que al començament d'aquest mes els envasos d'1 litre de verge extra costaven 9,25 euros. La mateixa quantitat a les vuit cadenes de distribució esmentades. Això suposava un augment del 9% respecte al setembre i l'octubre.

Amb anterioritat es comercialitzava a 8,50 euros a Dia, Eroski, Mercadona i Hipercor. Per part seva, a Alcampo, Aldi, Lidl i Carrefour costaven 8,49 euros.

Afegeixen que l'ampolla de verge extra de 750 mil·lilitres tenia un preu de 7,15 euros al setembre i octubre a tots els establiments. Ara, va passar a 7,59 euros a Alcampo i Carrefour, mentre que la resta en tenen a 7,60.

També aprecien coincidències a la garrafa de 3 litres. La marca blanca de les cinc companyies que ofereix aquest tipus d'envasos presenten uns costos pràcticament iguals. Són 27,60 euros a Eroski, Dia i Mercadona, davant dels 27,59 euros d'Aldi i Lidl.

La mateixa estratègia amb l'oli d'oliva verge

Aldi, Dia, Carrefour, Hipercor, Lidl i Mercadona compten a les prestatgeries amb oli d'oliva verge de la seva marca blanca. Es dona la circumstància que tots sis tenen marcat el mateix preu, 8,25 euros.

Els quatre establiments amb envasos de 3 litres també ofereixen uns preus calcats. Lidl i Aldi l'eleven a 24,59 euros, davant dels 24,60 euros de Dia i Mercadona.

Demanen sancions al Ministeri de Consum

Aquests increments paral·lels al preu de les marques blanques de l'oli d'oliva pot destapar un possible acord entre cadenes. Entenen que després d'aquestes pujades també hi pot haver uns augments il·legals als marges de benefici.

Recorden que el reial decret llei pel qual es va aprovar la rebaixa de l'IVA fins a final d'any prohibeix increments de marges en aquests productes. Per això ja han traslladat al Ministeri de Consum aquests constants increments perquè iniciïn una investigació.

➡️ Supermercats ➡️ Societat

Més notícies: