Dona preocupada amb el fons duna persona fent números amb la calculadora
SOCIETAT

Facua avisa: revisa la teva factura d'Endesa, t'han pogut cobrar de més durant mesos

Revisa les teves factures si ets d'Endesa

FACUA-Consumidors en Acció ha llançat un avís per als usuaris del grup Endesa. S'han reportat càrrecs irregulars a les factures de llum que persisteixen durant diversos mesos, cosa que podria estar afectant milers de consumidors a tot el país.

Aquests càrrecs apareixen sota l'etiqueta “abonament per qualitat individual”. Està a la segona pàgina de les factures per als clients de mercat lliure i a la secció "altres conceptes" a la tarifa semiregulada PVPC. Els usuaris es pregunten per què se'ls està cobrant una quantitat addicional sota aquest concepte.

La denúncia de FACUA a Endesa

FACUA ha decidit prendre cartes en l'assumpte i ha presentat una denúncia formal davant del Ministeri de Consum. L'organització espera que el Ministeri iniciï una investigació exhaustiva per determinar la magnitud del problema i assegurar que Endesa reemborsi les quantitats cobrades de més als clients afectats.

A més, FACUA ha sol·licitat que s'obri un expedient sancionador contra Endesa per aquestes irregularitats i perquè no proporciona informació adequada als usuaris sobre la naturalesa d'aquests càrrecs.

Segons la informació proporcionada per FACUA, l'associació ja tramita nombroses reclamacions. En gran part, de clients d'Endesa Energia i Energia XXI, que és la comercialitzadora del grup Endesa amb la tarifa semiregulada PVPC.

Aquests clients afirmen haver experimentat càrrecs repetits a les seves factures durant un període de diversos mesos, amb alguns informant que aquests cobraments irregulars s'han repetit fins a sis factures consecutives. Els càrrecs addicionals van començar a aparèixer als rebuts corresponents al consum d'electricitat a partir del febrer d'aquest any.

Muntatge factura llum amb bitllets i monedes euro

Davant les preocupacions creixents, FACUA s'ha posat en contacte amb Endesa per buscar una explicació i una solució a aquesta situació. En resposta, la companyia elèctrica ha al·legat que tots aquests càrrecs inusuals es deuen a un error al sistema de facturació. Han promès tornar les quantitats cobrades incorrectament als clients afectats.

Tot comença el primer trimestre d'aquest any

L'origen de les irregularitats a les factures d'Endesa es remunta al primer trimestre del 2023. Van aplicar a nombrosos clients les compensacions que la llei li imposava per deficiències comeses en la qualitat del subministrament durant l'any anterior.

Aquestes deficiències estaven relacionades amb talls d'energia, pujades de tensió i altres problemes que afectaven el servei elèctric. I dels quals n'era responsable la distribuïdora E-Distribució, que també forma part del grup Endesa.

Endesa va utilitzar el concepte "abonament de qualitat subministrament" a les factures dels seus clients sota la denominació d'Endesa Energia. A les factures dels clients d'Energia XXI, la comercialitzadora del grup amb tarifa semiregulada PVPC, es van identificar com a "abonament de qualitat subministrament ECIS".

Tot i això, segons l'explicació proporcionada per Endesa, després d'haver abonat aquestes compensacions, l'empresa va detectar que s'havien calculat de manera incorrecta. En lloc de tornar als usuaris la quantitat corresponent a les compensacions, se'ls havia reemborsat una quantitat més gran de la que els corresponia.

Muntatge d´un senyor mirant cartes i una rodona amb bitllets d´euro

Durant els primers mesos de l'any, Endesa va anul·lar aquestes compensacions prèviament abonades i va cobrar a cada client la mateixa quantitat que prèviament els havia tornat. Després, van tornar a aplicar les compensacions de manera suposadament correcta a les factures.

Endesa i els seus problemes interminables

La situació de les irregularitats a les factures d'Endesa sembla més complexa del que inicialment es pensava. S'ha descobert que, en lloc d'aplicar un sol càrrec per recuperar els diners, Endesa ha estat generant el mateix concepte a les factures dels usuaris.

Després del primer cobrament, que segons l'empresa seria el correcte, han continuat aplicant el mateix càrrec els mesos següents. Això resulta en sumes de diners addicionals que han de ser reemborsades als clients.

➡️ Societat

Més notícies: