Muntatge amb diverses fruites amuntegades i un cercle amb un bol ple de sucre i terrossos de sucre al costat

SOCIETAT

És dolent el sucre de la fruita?: Aquesta és la meva resposta com a nutricionista

Un dels principals components de la fruita és el sucre, però realment podem tractar-lo com a tal?

Una de les moltes afirmacions que em dona coratge escoltar entre la població és que el consum de fruites és dolent, concretament pel seu contingut en sucre. Com a nutricionista, em sembla tanta ximpleria aquesta frase que no sé pràcticament com escriure quatre línies sense enfadar-me per això.

Posaria la mà al foc dient que haureu escoltat frases com que la fruita té molt de sucre, que engreixa, que menjar-la entre hores és dolent, que l'hem de limitar o que l'hem d'evitar si el que volem és perdre greix.

Tot això són pures fal·làcies, ja que la fruita és un dels millors grups d'aliments que podem trobar.

Evitar la fruita és un error enorme

Per començar, hem d'entendre que la fruita és molt més que fructosa, que és com s'anomena el sucre. Conté molta fibra, vitamines, minerals…

Per tots els seus components, així que ingerim aquest aliment, no prenem fructosa de forma aïllada, per la qual cosa l'efecte en el nostre cos és molt diferent. A més, la quantitat de fruita que hem d'ingerir perquè la quantitat de fructosa sigui preocupant és molt elevada.

Per exemple, parlem de la poma, ja que és de les fruites amb més contingut en fructosa. Per arribar a un consum de fructosa mig estipulat, ens hauríem de menjar 10 pomes. Una mica difícil… Oi?

Un sense sentit que em treu de polleguera com a nutricionista

Perquè al final aquesta és la hipocresia que em fa més gràcia. Aquesta gent contra la fruita que li atribueixen mil qualitats negatives.

Aquesta mateixa gent és la que veiem després amb refrescos ensucrats, brioixeria o ultraprocessats. Però compte, compte que la fruita entre hores engreixa: no té sentit. I perquè m'entengueu encara millor, us posaré un exemple més clar, igual de sense sentit que eliminar la fruita de la dieta habitual.

És com la gent que veus en un restaurant de menjar ràpid amb el seu menú complet: hamburguesa completa de diversos pisos amb formatge i quètxup, patates fregides amb maionesa, nuggets amb salsa barbacoa, gelat amb xocolata de postres però… per beure un refresc light, per cuidar la línia.

A què us entra fins i tot el riure de llegir això? Doncs el mateix heu de fer quan us diguin que la fruita és dolenta per la quantitat de sucre. Com sempre dic, mirem que té de cert allò que llegim i qui ho diu per poder fiar-nos-en o no.