Un home reposta combustible al cotxe, i al cercle, un primer pla dels botons del vehicle
SOCIETAT

El desconegut botó que permet estalviar molt combustible a autopistes i autovies

L'ús del sistema de control de creuer permet que es gasti un 20% menys en combustible, sobretot en vies on es pugui circular a ritme constant

La gran majoria de vehicles ja incorporen entre les seves prestacions un botó que pot servir de gran utilitat als conductors. Principalment per a l'estalvi de combustible tant a autopistes com a autovies. S'estima que arriba fins al 20%.

Ens referim al sistema de control de creuer, que permet que es pugui circular a una velocitat constant. Tot això sense fer ús de l'accelerador o del fre.

Els avenços tecnològics produïts en els darrers temps ens apropen a models més desenvolupats en aquest sentit. I és que fins i tot hi ha el control de creuer adaptatiu, capaç d'ajustar el ritme de manera independent respectant els límits o les distàncies de seguretat.

Com funciona el control de creuer

Per a molts conductors, aquesta funció només es redueix al control de la velocitat. Però en realitat també cerca rebaixar el consum de combustible. Algunes investigacions revelen l'eficàcia d'aquest sistema.

Imatge duna persona amb el quadre de comandaments dun vehicle i el botó de control de creuer assenyalat amb un cercle i una fletxa
És una opció que ja inclouen la majoria de cotxes | Getty Images

Després de comparar dos trajectes, un amb velocitat de creuer i un altre sense, es va arribar a una clara conclusió. Segons Natural Resources Canada, a la prova sense aquest sistema, la despesa en carburant es va elevar un 20% més que si l'hagués utilitzat.

Estimen, a més, que conservar un ritme constant a la carretera suposa un estalvi entre el 7% i el 14%. Per tant, és preferible evitar les constants accelerades, frenades i els canvis de velocitat. Això anirà contra el nostre objectiu d'aprofitar amb eficiència l'energia.

Quan treure més rendiment al control de creuer

El control de creuer és especialment interessant en certes situacions. Sobretot en autopistes i autovies, si pot ser planes, i on no hi hagi embussos. En aquestes vies resultarà més senzill circular a un ritme constant.

Com és lògic, en els pendents pronunciats, ja no se li podrà treure tant rendiment. Passarà el mateix amb els trams urbans. Entre semàfors, passos de zebra i vehicles en doble fila serà pràcticament impossible manejar-se a una velocitat estable durant un temps.