Muntatge amb un rellotge a primer pla i de fons una imatge de moltes persones menjant en una taula
SOCIETAT

Soc nutricionista i t'explico per què és important controlar quan menjar

Tan important és el que menges que quan el menges, influint tant en el teu pes com en la teva salut en general

És evident que la nostra alimentació influeix directament en la nostra salut i el nostre pes, però quan fem aquests àpats influeix molt més del que ens pensem. És a allò que ens referim amb crononutrició.

Què és la crononutrició i què té a veure amb l'alimentació?

És una ciència que va sorgir el 1986 de la mà d'un doctor i nutricionista: Alain Delabos. Aquesta suggereix alimentar-se seguint els patrons horaris biològics, partint de la base que els aliments tenen uns efectes o uns altres depenent de l'hora que aquests s'ingereixin.

Aquesta ciència es basa en els ritmes circadians, és a dir, en aquest rellotge biològic de 24 hores que regula les funcions de l'organisme. Estudia la repercussió que té la ingesta dels aliments en la secreció d'hormones relacionades amb la gana, la sacietat, el son, la tolerància a la glucosa…

Aquest rellotge central està relacionat amb l'exterior mitjançant la llum i la foscor. Així doncs, els ritmes circadians no només han de marcar l'hora de ficar-se al llit i aixecar-se, sinó que també els horaris dels àpats.

És important saber quan hem de menjar

És important seguir aquest cicle de 24 hores perquè el nostre organisme funcioni correctament. Som animals diürns, fets per dormir de nit i no menjar durant aquestes hores i, per contra, menjar i estar despert durant el dia. Si aquests hàbits estan girats, estem donant informació contradictòria al nostre organisme.

Podem trobar nombrosos estudis que relacionen l'horari en què es fan els àpats amb la predisposició a patir algunes malalties com ara diabetis o obesitat.

A més, el teixit adipós (greix) té els seus gens rellotge, per la qual cosa si es desincronitzen poden comportar obesitat. Per exemple, si tenim un objectiu de pèrdua de pes, és important que dinem abans de les 15:00 i sopem abans de les 22:00.

Recomanacions generals que et dono com a nutricionista

Per seguir una ingesta d'acord amb els nostres horaris circadians hem de:

  • Ingerir el dinar principal abans de les 15:00 i anar-nos-en a dormir 2 hores i mitja després d'haver sopat
  • Sopar abans de les 22:00 hores
  • Evitar menjar a les hores de son
  • Dedicar prou temps per als àpats. És a dir, 15-20 minuts per esmorzar i 1 hora per dinar o sopar
  • Dormir durant la nit, quan no hi hagi sol
  • No fer activitat física les 2 o 3 hores prèvies a ficar-se al llit