Muntatge amb trucada a telèfon i cercle vermell amb teleoperadora
SOCIETAT

Salten les alarmes per les 'trucades fantasma' a Espanya: com evitar ser-ne víctima

Aneu amb compte amb aquest spam telefònic que té preocupades les associacions de consumidors a Espanya

Molta atenció amb l'alerta que llançava dilluns passat la Unió de Consumidors de Palència (UCE) sobre una nova tècnica d'spam telefònic. Una que es coneix com a 'trucades fantasma'.

Se sap quins són els dos objectius principals dels operadors amb aquestes trucades. Aquest tipus d'estafa radica en rebre una trucada, i després de diversos segons en silenci, sense cap resposta, se sent la paraula "goodbye", que és "adeu" traduït de l'anglès.

Quan sents la paraula en qüestió, la trucada es penja. Estem parlant d'una estratègia de correu brossa recurrent pels operadors de molts sectors, sobretot de les companyies telefòniques.

Des de la Unió de Consumidors de Palència posen el focus en què és una estratègia per vendre productes o fer ofertes. La tècnica és ben senzilla i és trucar de forma massiva a través d'un bot o programa informàtic, que marca contínuament números de telèfon sense cap criteri.

L'auge de les 'trucades fantasma': evita caure en aquesta nova estafa telefònica

Des de la UCE, s'indica que en el moment en què despengem la trucada, "ens podem trobar que els operadors estiguin ocupats amb una altra trucada. I, per això, es produeix un silenci a l'altra banda de la línia". Succeeix que esperen que algun operador estigui disponible perquè es produeixi una comunicació per a la venda d'un producte o bé el llançament d'una oferta.

"Si després d'uns segons no hi ha cap operador disponible, en algunes ocasions sentim un so i després s'acaba la trucada. En altres casos, escoltem abans d'aquesta finalització la paraula goodbye, en aquest cas el bot és més educat", llisquen.

En altres situacions, aquestes 'trucades fantasma' tenen lloc només per saber si aquesta línia a la qual estan trucant està operativa o no. I així, es comprovaria si està disponible als diferents horaris del dia.

Quan sàpiguen aquesta sèrie de detalls, podria un operador trucar al nostre número de telèfon, sabent a quina hora respondrem a les trucades. El millor és evitar respondre a aquests números desconeguts que no tenim a l'agenda.