Un expert desmunta en directe la rebequeria de La Vanguardia amb X
L'usuari és lliure d'escollir i de veure els continguts que vulgui: 'tot depèn dels usuaris'
És una de les notícies del dia i probablement del mes: l'històric diari La Vanguardia abandona la xarxa social X. Segons ha exposat la capçalera, “aquesta xarxa social s'ha convertit en una plataforma on troben una caixa de ressonància, les teories de la conspiració i la desinformació”.
La direcció ha fet coincidir aquesta decisió amb el nomenament d'Elon Musk per dirigir el nou Departament d'Eficiència del Govern. En aquest sentit, Musk es va fer famós quan, després de comprar Twitter, va fer acomiadaments massius dins de la companyia. I per altra banda, La Vanguardia acusa Musk de potenciar el radicalisme a través de l'ús de bots.
Ara bé, el diari no eliminarà la possibilitat de compartir les seves notícies. I tampoc no prohibirà als seus redactors fer publicitat dels continguts. Algunes firmes destacades, com Josep Martí Blanch, han assenyalat que continuaran fent publicacions a títol personal:
Aquesta decisió del diari del Grup Godó no és ni de bon tros original. Per contra, arriba després que altres mitjans d'abast mundial, com The Guardian, també s'hagin retirat de X. Ara bé, no tot és com l'establishment mediàtic com ho vol fer veure.
L'usuari és lliure
Davant d'aquesta notícia, el periodista especialitzat en tecnologia, Albert Cuesta, ha volgut treure melodrama a aquesta decisió. En una intervenció als Matins de TV3, Cuesta ha advertit aquests mitjans que actuen de manera “presumptuosa”. El motiu és que hauran de comprovar si de debò són capaços d'atreure públic per altres vies.
En un altre sentit, Cuesta també ha relativitzat aquesta idea que X és un niu de radicalisme i polarització. "Això que X és un lloc hostil no és veritat, tot depèn dels usuaris", diu Cuesta. De fet, el periodista explica quines són les eines que la mateixa xarxa social ofereix per “pacificar” el teu perfil si així ho desitges:
Com explica Cuesta, l'usuari és lliure per escollir els usuaris que deixa i deixa de seguir. De la mateixa manera, l'usuari només ha de canviar un ajustament molt simple per veure i llegir només els continguts dels usuaris que segueix. Si no vol, no hi ha cap raó perquè l'usuari hagi de ser víctima d'un exèrcit de bots radicals.
Al marge dels detalls tècnics, la incògnita rau en com afectarà a llarg termini aquesta decisió empresarial. Perquè si alguna cosa sembla innegable és que la premsa tradicional està de capa caiguda, amb cada cop menys influència i dependent de les subvencions públiques.
Més notícies: