Dues persones posen davant d’un fons taronja amb el text "esquerra republicana"
POLÍTICA

ERC ja no s'amaga: la seva estreta relació amb Abacus que omple d'or Oriol Soler

Elisenda Alamany ha destacat la cooperativa com a 'un actor imprescindible del país'

El Procés va ser molt rendible per a alguns que van saber veure l’oportunitat de l’acostament entre el poder polític i les elits econòmiques. Un d’ells va ser Oriol Soler, que va passar d’activista independentista a ostentar l’hegemonia de la nova indústria cultural a Catalunya. La seva estreta relació amb ERC li ha permès situar la seva empresa, Abacus, entre les més beneficiades amb els diners públics dels catalans.

Pla mitjà d'Oriol Soler, amb ulleres i camisa blava, parlant en una intervenció a la televisió

L’estreta relació entre ERC i Abacus no és cap secret per a ningú, i els republicans ja no ho amaguen. Aquesta setmana, la secretària general del partit, Elisenda Alamany, va participar a l’esdeveniment Dia Abacus que organitza la cooperativa d’Oriol Soler. Una oportunitat que va aprofitar per enaltir Abacus com “un actor imprescindible del país”.

La publicació d’ERC a les seves xarxes socials va provocar multitud de missatges crítics amb el tracte de favor cap a aquesta cooperativa. Comentaris com el de Carme, que recorda que “entre 2021 i 2024 Abacus SCCL ha percebut més de 13 milions en subvencions”. O com Mar, que pregunta quants diners públics ha rebut Abacus i a les butxaques de qui va.

La societat ERC-Abacus és molt rendible i per això dirigents com Elisenda Alamany no perden l’oportunitat de mostrar el seu suport a l’empresari català. Vegem alguns dels privilegis que ha tingut Abacus gràcies a ERC i que han banyat en or Oriol Soler.

TV3 i les subvencions, una mina

Abacus s’ha beneficiat del favoritisme en l’adjudicació de subvencions atorgades per governs d’ERC o influenciats per ERC. Per exemple, la Sindicatura de Comptes va revelar al setembre de l’any passat que Abacus va acaparar un 32% de les subvencions del Govern de Pere Aragonès per a material escolar. Van ser 12 milions d’euros, sis vegades més que el segon més beneficiat.

En els darrers anys, Oriol Soler també s’ha beneficiat de les suculentes subvencions de la Generalitat destinades a projectes. El 2022 Abacus Media va rebre mig milió de les ajudes atorgades per Presidència, en mans d’ERC, a mitjans de comunicació escrits i digitals. Tot i això, el premi gros li va caure un any després, quan el Departament d’Empresa i Treball, dirigit aleshores per Roger Torrent, va destinar 5 milions d’euros a Abacus per als seus projectes digitals.

El canvi de govern d’ERC al PSC no ha afectat l’empresa d’Oriol Soler, que continua beneficiant-se d’importants subvencions. L’última, 62.877,60 euros dels fons europeus Next Generation que destina el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat.

L’altra font d’ingressos és l’estreta connexió entre Abacus i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, controlada també per ERC. L’any passat la productora d’Oriol Soler va facturar 4,4 milions d’euros dels mitjans públics catalans. El cas més flagrant és la sèrie Jo Mai Mai, que tot i ser un fracàs d’audiència li ha reportat 8,2 milions d’euros.

La televisió pública catalana va beneficiar Abacus, entre d’altres, amb un fons de quatre milions d’euros per a la programació de 2026. Soler va rebre l’encàrrec de dos nous projectes que augmentaran els beneficis de l’empresa.

La mina d’or del Procés

El cas d’Oriol Soler s’assembla molt al de Toni Soler, la fidelitat del qual al poder polític l’ha convertit en un dels productors més rics de Catalunya. Soler va ser un dels homes d’ERC a l’"estat major" del Procés, i entre altres coses va dissenyar la campanya electoral de Junts pel Sí el 2015. Després de la caiguda del govern de Carles Puigdemont i l’aplicació del 155, va tornar al sector privat per convertir la cooperativa Abacus en un projecte hegemònic a la indústria cultural catalana.

Abacus era inicialment una cooperativa centrada en la comercialització de llibres i material escolar. Soler la va transformar en una plataforma per a la producció de continguts audiovisuals i projectes editorials. Gràcies al suport del poder polític ha arribat a ser un monstre que controla la indústria cultural des de la distribució fins a la comercialització.

➡️ Política

Més notícies: