CONSUM

Arriba la felicitat a Mercadona: aquest és el motiu que fa somriure avui Juan Roig

La realitat dels hipermercats a Espanya està canviant i això beneficia grans empresaris com el valencià

La crisi de l'hipermercat a Espanya s'ha convertit en un autèntic maldecap per a les grans cadenes franceses: Carrefour i Alcampo. Totes dues estan perdent quota de mercat a passos de gegant, cosa que reforça, indirectament, la posició de Mercadona com a líder indiscutible del sector.

Segons les últimes dades de la consultora Kantar, Carrefour ha estat l'ensenya més penalitzada aquest any. En els primers vuit mesos, la cadena francesa ha perdut un punt de quota respecte al mateix període de 2023, situant-se en el 9%. Tot i continuar com el segon distribuïdor nacional, el seu retrocés és clar.

Un home gran amb ulleres, que és Juan Roig, somriu davant d'un edifici de Mercadona.

I és que al març va assolir el 10,4% de quota i des de llavors no ha deixat de baixar. "Carrefour està molt penalitzat per l'hipermercat. Perd compradors i no aconsegueix compensar amb el canal de proximitat", explica Bernardo Rodilla, Retail Client Director de Kantar.

Una situació lluny de la realitat de Mercadona

I això que la companyia ha apostat amb força per aquest model, amb més de 1.100 botigues Carrefour Express a Espanya i un pla d'expansió que preveu superar els 1.600 establiments aquest 2025. A això s'hi sumen iniciatives com l'obertura de supermercats al metro de Madrid o a l'aeroport d'El Prat.

Tanmateix, ni les noves fórmules ni l'aposta per la marca pròpia aconsegueixen frenar la sagnia. En pitjor situació es troba Alcampo, que ha caigut fins a un històric 2,8% de quota, perdent 0,3 punts. La companyia no ha sabut rendibilitzar les 223 botigues adquirides a Dia el 2023 i enguany s'ha vist obligada a aplicar un ERO.

La situació va afectar uns 600 treballadors, a més del tancament de 16 establiments. Actualment, compta amb 80 hipermercats, tot i que també ha anunciat la reducció de superfície en alguns d'ells. "La seva evolució estarà condicionada pel que passi amb el canal hipermercat", adverteix Rodilla.

I és que el problema no és només d'aquestes dues ensenyes franceses: el model d'híper en si mateix travessa un moment crític. Segons Kantar, "és el canal que més quota perd, una cosa que ja es veia abans de la Covid". Durant la pandèmia va repuntar, però després ha tornat a caure amb força.

Un home amb vestit al costat d'un cartell de Mercadona.

Un canvi d'hàbits dels consumidors que beneficia Mercadona

El canvi d'hàbits de consum explica bona part d'aquesta tendència. Els espanyols cada cop opten més per compres ràpides i freqüents en cadenes com Mercadona o Lidl, en detriment de les grans cistelles. "L'híper ha perdut terreny en superfície, i aquesta quota l'han guanyada ensenyes més àgils", assenyalen els experts.

Tot i així, el format hipermercat conserva algunes bases que podrien garantir la seva supervivència. I és que permet fer compres més grans, ofereix un assortiment molt més variat i es recolza en les promocions. Cadenes com Eroski i Family Cash han aconseguit resultats positius apostant encara per aquest model.

Mentrestant, Mercadona continua afermant el seu lideratge en un mercat en què els seus principals rivals perden peu. I aquesta és, precisament, la causa per la qual avui Juan Roig pot somriure. La crisi de l'hipermercat no fa més que reforçar la posició de la seva companyia.

➡️ Consum

Més notícies: