E-Notícies irromp amb força: el segon digital nadiu català més llegit
Les dades d'audiència OJD catapulten E-Notícies com un dels diaris amb més lectors
Aquest dilluns s'han publicat les audiències d'octubre dels principals diaris digitals auditats per OJD Interactiva. E-Notícies ens tornàvem a auditar després de diversos mesos sense fer-ho i els resultats evidencien que aquest diari ha irromput amb força al panorama comunicatiu.
L'octubre del 2023, E-Notícies (dades OJD) s'ha convertit en el segon digital nadiu català més llegit, només darrere d'El Nacional, tant en usuaris únics com en pàgines vistes. En total, aquest diari ha tingut una audiència de més de 28 milions de pàgines vistes, fet que el situa en la novena posició dels mitjans auditats per OJD de tot Espanya. En nombre d'usuaris únics, la xifra arriba als 6,6 milions, situant-se en desena posició en aquest mateix rànquing.
Rànquing premsa digital en català
Al rànquing de premsa digital en català auditada a OJD, E-Notícies ha aconseguit més de 5 milions de pàgines vistes, entrant al top5 de diaris més llegits en aquesta llengua, segons aquesta mètrica. Els usuaris únics obtinguts al llarg d'aquest mes d'octubre en català és de més de 750.000, situant-lo entre els 10 primers, segons aquesta mètrica.
Una de les conclusions més evidents que ens deixen aquestes dades és la necessitat d'un diari com E-Notícies, amb una perspectiva diferent de la que tenen la gran majoria de mitjans a Catalunya. Uns mitjans, principalment els catalans, que no hem d'oblidar que estan subvencionats generosament. I que, per si no n'hi hagués prou, en línies generals, vénen a defensar, amb matisos, una línia editorial molt semblant.
La prova de com de necessari que és l'E-Notícies per trencar l'oasi comunicatiu existent a Catalunya és la denúncia que ens va interposar el Grup de Periodistes Ramon Barnils, format majoritàriament per alguns dels principals responsables dels mitjans catalans.
A més, creiem fermament que un mitjà alternatiu com E-Notícies encara té molt d'espai per recórrer. El suport per part dels lectors i el creixement de les dades d'audiència no fan més que reafirmar la nostra aposta per una informació diferent i allunyada de la majoria de mitjans que, com va catalogar el periodista Guillem Martínez, no són més que premsa concertada que sustenten la seva viabilitat en les injeccions de diner públic.
Una nova etapa
A finals de maig, E-Notícies va iniciar una nova etapa amb un nou CMS i una nova manera de treballar. Aquest procés va culminar aquest octubre amb un relleu a la direcció del diari i un canvi parcial en la propietat. Les bones dades d'audiència no s'explicarien sense l'entrada de nous accionistes i idees al del diari, però tampoc sense la gran feina feta per Xavier Rius a les més de dues dècades de trajectòria d'E-Notícies.
Xavier Rius, que ha fet un pas al costat per dedicar-se a projectes més personals, va donar vida a un diari amb un prisma diferent. I la nova propietat i direcció de l'E-Notícies ha apostat per seguir la mateixa línia editorial que va iniciar Rius en moments molt difícils. En aquest sentit, a E-Notícies cobrim un nou espai mediàtic que considerem emergent, que cap altre mitjà no vol cobrir i que, després de l'èxit que representen les dades d'audiència de l'octubre, deixen palesa la potencialitat que té.
A més, Google Analytics també mostra el marge de creixement que encara té el diari. Cada cop ens llegeix més gent nova i d'un segment sobretot jove de la població. Aquests nous lectors ja comencen a ser recurrents, cosa que ens permet ampliar encara més la comunitat de l'E-Notícies. Una comunitat a la qual estem molt agraïts pel seu suport, que és molt fidel i activa a l'hora de llegir i comentar les nostres notícies.
Aquest èxit no hauria pogut ésser sense l'agència SEO/Discover TQCorp Media
E-Notícies tenia previst tancar el 31 de desembre del 2023 i va subcontractar una empresa externa per mantenir l'activitat des de finals de maig fins al final del 2023 per complir els contractes publicitaris ja signats.
Aquesta empresa ja havia treballat amb TQCorp Media a altres projectes SEO i va demanar una opinió informal sobre si era possible reflotar el projecte. I des de TQCorp Media es van entusiasmar amb el projecte. Anar a la web corporativa de TQCorp Media.
Ens reunim amb els nostres partners tecnològics de TQCorp Media. Concretament amb el seu CTO Cristhian Ortega i el CEO Alvar Thomàs
Segons el CTO de TQCorp Media, Cristhian Ortega, “quan ens van demanar opinió informal sobre les possibilitats de rellançar E-Notícies ho vam veure clar de seguida. Complia els requisits per ser un èxit: domini antic i amb autoritat i un públic fidel i recurrent diàriament". I afegeix que “a més hi havia un gran recorregut de millora en tots els aspectes tècnics: performance, monetització i arquitectura web”.
El web d'E-Notícies no s'havia pràcticament tocat en més de deu anys i no estava preparat per al SEO actual i, sobretot, per a Discover. Cristhian Ortega ho explica: "La web antiga no complia ni el més bàsic, suspenia de carrer les core web vitals i el PageSpeed tenia una puntuació de 5 sobre 100. Tampoc suportava imatges d'almenys 1200px per a Discover i tenia molta 'escombraries' SEO acumulada durant anys. Per exemple, molts subdominis que no es feien servir o milers d'urls duplicades, només per destacar el que saltava més a la vista".
El CTO de TQCorp Media, empresa desenvolupadora del Atlas CMS, ens explica com ho van fer: "Vam elaborar un pla estratègic a 3 i 12 mesos. Però tot es va desbordar de seguida, als 10 dies del canvi de CMS i la neteja SEO, la cosa es va disparar. En 10 dies Google va entendre els canvis a l'arquitectura web, a la velocitat i a la part formal dels continguts i va començar a rebre trànsit orgànic i de Discover molt ràpid i en molta quantitat. A la vegada es va optimitzar la monetització de la web amb un Adex i altres Ad Server d'alt potencial i la facturació per pàgina vista del lloc web es va multiplicar un 270%”.
"Si tenim en compte que les visites al cap de 3 mesos del canvi s'havien multiplicat per 50, és fàcil calcular l'augment exponencial de facturació de la web i la satisfacció dels clients" Ortega ens compta amb satisfacció. "La web seria tancada el 31 de desembre però en vista dels resultats del canvi, van sortir diversos inversors interessats a comprar-la. Ara treballem colze a colze amb els nous propietaris i la web segueix creixent mes a mes", finalitza Cristhian Ortega.
A la conversa també hi ha el CEO de TQCorp Media, Àlvar Thomàs. Ens explica que en els darrers 5 o 6 anys l'ecosistema dels continguts digitals ha canviat molt. Primer el canvi d'algorisme de Facebook a la tardor del 2017 i després, més concretament a l'entorn Google, la cosa s'ha anat complicant progressivament: core web vitals, https, plantilles responsive, per assenyalar-ne només algunes. I el darrer “Core Update Helpful Content” ha estat el cop de gràcia a moltes webs.
En aquest context, webs com E-Notícies, amb molt bons continguts i un públic fidel i recurrent però que no han donat importància a la part tècnica, han anat perdent progressivament pàgines vistes i conseqüentment facturació. El que les ha ficat en un cercle viciós de menys múscul financer, cosa que porta a menys capacitat d'invertir en millores tècniques, cosa que porta a menys visites, en un cercle infernal que acaba amb la viabilitat econòmica de la web. Per molt bons continguts que es facin i ni que, a més, hi hagi un públic potencial per consumir-los.
“A Espanya moltes webs que al seu moment van ser líders al seu segment ja han tancat i moltes altres llangueixen cap a una mort lenta però segura”, explica. “Algunes acaben absorbides o venudes a les grans empreses editores com a verticals. Aquestes són precisament les webs que pretén rellançar TQCorp Media”, afegeix. Ens expliquen que estan treballant des de fa unes setmanes i amb molt d'èxit un nou projecte estoesatleti.es, que ha disparat també les visites.
Segons Àlvar Thomàs, "avui per mantenir-se viu al món ultra competitiu dels continguts digitals i internet no només cal fer bons continguts. Condició necessària, però no suficient. Cal fer-ho molt bé també a nivell tècnic. Una altra condició necessària, però no suficient per si sola. I això avui dia només està a l'abast de les grans companyies editores. Petites webs, per molt bon contingut que facin, no podran tenir mai un equip SEO, un equip de monetització o un equip tecnològic propis. Això, més un CMS d'última generació, és el que porporcionem des de TQCorp Media".
Ens explica també que el model de negoci de TQCorp Media està totalment lligat a l'èxit del projecte, “per això primer analitzem la web o projecte digital que ens arriba i només si hi veiem viabilitat comencem de debò. La nostra mentalitat és la de partners, no la d'una empresa externa de serveis, i la nostra remuneració es basa en un percentatge del que es guanya de més amb el rellançament. No es cobren quotes d'entrada, anàlisi SEO inicials o posades en marxa. El preu per iniciar un projecte amb nosaltres és 0. Només es comença a facturar un cop s'estan fent més visites que abans i es factura un percentatge del que es guanya de més: tant per la millora de la monetització com per l'augment de pàgines vistes. Aquest model ens obliga, no obstant, a rebutjar moltes webs que ens arriben i que, per qualsevol motiu, no els veiem recorregut de futur".
L'única cosa que podem dir des de la direcció d'E-Notícies és que estem molt satisfets dels nostres partners tecnològics i que seguirem treballant amb ells i escoltant els seus consells. Els veiem com a part de l'empresa i ells actuen com a partners, no com a empresa externa de serveis. El model de remuneració per objectius sens dubte ajuda a fer que el plantejament sempre sigui win-win.
Els resultats són molt satisfactoris per a la nostra empresa. Si tenim en compte que som un mitjà relativament petit i que "només" fem uns 60/70 notícies al dia, els traiem molt de rendiment. A més, l'important augment de facturació que tenim mes a mes ho estem invertint a millorar periodísticament el portal, cosa que segur redundarà en més visites. És el cercle virtuós que tots els mitjans busquem, generar suficients ingressos per reinvertir en la millora i el creixement dels continguts i així arribar a més lectors.
Més notícies: