Una dona creuant el pas a nivell de les vies R2 a Montcada i Reixac (Barcelona)
ACTUALITAT

Comencen les obres més esperades a Barcelona: costaran 540 milions d'euros

Les obres per soterrar les vies del tren a Montcada i Reixac (Barcelona) comencen avui, dilluns, 29 de gener

Avui comencen al Vallès Occidental (Barcelona) les obres més desitjades del municipi. Unes obres que fa més de 30 anys que es demanen, tot i que provocaran certes dificultats al veïnat com a talls de carrers durant cert un temps.

Les obres comencen al barri de la Ribera i aniran avançant en direcció a França. Per tal que les obres estiguin coordinades i segueixin correctament el seu curs, es crearà una oficina municipal. Una entitat que vetllarà per fer un seguiment de les obres, informar la ciutadania i complir el calendari establert.

L'oficina municipal comptarà amb la participació de diversos càrrecs de l'Ajuntament, del govern i de l'oposició. Tot i que no seran els únics, també es comptarà amb la participació d'entitats i associacions de la localitat i serà transversal.

Unes obres “difícils i llargues” per als veïns de la localitat

Les obres inclouen la construcció d'un túnel de quatre quilòmetres per on passaran les vies de la línia R2. A més, també se sumarà una tercera via sense andana per a trens regionals sense parada. I es construirà una nova estació que també estarà soterrada i els accessos quedaran integrats.

540 milions d'euros és el pressupost amb què es compta per enterrar les vies del tren. A més, s'han de sumar 30 milions més per a l'adequació de l'estació de Montcada Bifurcació. I s'estima que en total tinguin una duració d'uns set anys.

Plànol general de diversos vianants creuant el pas a nivell a les vies de l'R2, a Montcada i Reixac (Barcelona)

“Iniciem una etapa amb moltes ganes, però que vindrà acompanyada de circumstàncies com talls de carrers i pols”, va assegurar Anna Solano, la portaveu de Plataforma Tracte Just Soterrament Total.

Per la seva part, Bartolo Egea, l'alcalde de Moncada i Reixac, ha assegurat que les intervencions tindran “incidència en la ciutadania i en la mobilitat”. Qualifica aquestes obres com a “difícils i llargues”, encara que són una “gran oportunitat per transformar i cohesionar territorialment i socialment el municipi”.

Unes obres que porten demanant-se més de 30 anys

El soterrament de les vies del tren a Montcada i Reixac es demanen des de finals dels anys 80. Al llarg d'aquests 30 anys es reivindicava una reestructuració de les infraestructures que creuen aquestes vies. D'altra banda, s'exigia també el plantejament de soterrar també la línia de Rodalies de Portbou.

De totes aquestes peticions va néixer la Plataforma Tracte Just Soterrament Total el 2006. Una entitat que lluitava per eliminar les vies de superfície i els passos a nivell. I la raó no és cap altra que frenar la quantitat de morts que es produïen per vianants que travessaven la via tot i estar prohibit.

Tot i això, el Gobierno no va estudiar aquestes peticions fins al 2015. Quan va incloure 300.000 euros als comptes generals de l'Estat per estudiar la viabilitat. Dos anys més tard, Íñigo de la Serna, qui va ser ministre de Foment, anunciava públicament el soterrament de l'R2 a Montcada i Reixac.

Ara, després d'anys de retards, es dona el tret de sortida a aquestes obres tan esperades.

➡️ Actualitat

Més notícies: