Madrid es queda amb el Gran Premi d'Espanya de F1 de Barcelona
El nou circuit urbà li pren l'honor de ser el "Gran Premi d'Espanya" i amaga, a la vegada, moltes incògnites de cara al futur
El Gran Premi de Fórmula 1 recalarà a Madrid a partir de l'any 2026 amb un contracte de 10 anys que s'estendrà fins al 2035. A la capital, aquest dimarts s'ha portat a terme un acte al matí amb el president i el CEO de la Fórmula 1, Stefano Domenicali. L'han acompanyat la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, i l'alcalde de la capital, José Luis Martínez-Almeida.
Segons els càlculs coneguts, l'esdeveniment hauria de deixar un benefici de 500 milions d'euros a la ciutat, fet que l'alcalde destaca com “una grandíssima notícia”. "Madrid aspira a tenir el millor GP que s'organitza a tot el món", ha assegurat Almeida.
Per la seva banda, la presidenta considera que de la mà de la Fórmula 1 arribaran a la regió “moltes altres inversions”. A més, asseguren que no s'invertiran diners públics, i que la inversió serà 100% privada.
El traçat, com serà?
L'expectació creada és total, i ara s'espera conèixer quin serà el traçat del circuit que es portarà a terme a les instal·lacions d'Ifema. Les dues opcions que es van estudiar inicialment van ser o fer servir el Circuit del Jarama o fer un circuit urbà. El Jarama ja va acollir en el passat diversos grans premis de F1 entre els anys 1968 i el 1981, l'últim amb victòria de Gilles Villeneuve al volant d'un Ferrari.
Tot i això, l'opció del Jarama va ser ràpidament descartada, ja que les instal·lacions haurien d'adaptar-se a la normativa de la F1. Així i tot, aquest no sembla ser el motiu més gran per haver-lo descartat, ja que actualment la categoria prioritza la incorporació al calendari de circuits urbans abans que de convencionals. Els casos més recents, van ser els circuits nord-americans de Miami i Las Vegas, tots dos urbans.
Aleshores, sabent que un circuit a Ifema és l'única opció, la curiositat ara se centra a conèixer quin serà el traçat. El mes de desembre passat, diversos mitjans de comunicació es van fer ressò d'un possible traçat que envoltaria les instal·lacions d'Ifema. A més, part d'aquest passaria al costat de la Ciutat Esportiva del Reial Madrid.
Un dels punts a favor d'aquesta ubicació és que seria possible arribar amb transport públic i la proximitat amb l'aeroport de Barajas. Això afavoriria la sostenibilitat del circuit.
La data, el gran dubte resolt
D'altra banda, un dels grans dubtes a resoldre era la data que, finalment, s'ha conegut, de 2026 fins al 2035. No obstant això, aquest fet crea una nova incògnita.
En principi, no se sap si hi hauria un interès evident de què es vulguin tenir dos traçats espanyols al calendari, com és el cas de països com els Estats Units. No obstant això, si tot va com s'espera, l'any 2026 haurien de coincidir en el calendari tant el Gran Premi català com el madrileny. Aleshores, l'any 2026 serà un fet puntual o, en canvi, hi haurà sorpresa?
Què passarà amb el Circuit de Catalunya?
Segons ha pogut saber E-Notícies, fonts internes del circuit afirmen que actualment regna la sensació de desànim, ja que desconeixen que passarà en un futur. Tot i això, el president del Circuit de Barcelona-Catalunya i conseller d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Roger Torrent, ha assegurat recentment que estaven “molt contents de la relació que tenim amb Fórmula 1”. També va assegurar que estan “molt tranquils” amb el futur del Gran Premi de F1 al Circuit de Catalunya.
També s'hi va pronunciar el mateix president de la Generalitat, Pere Aragonès, el qual va assegurar que “Nosaltres marquem la defensa dels interessos de Catalunya. Estem treballant i s'avança bé: el futur dependrà del circuit, no depèn de res més”.
Qui s'ha pronunciat al respecte és Stefano Domenicali, CEO de la F1, que ha dit: "El fet que estiguem a Madrid no exclou que puguem quedar-nos a Barcelona en el futur". "Hi ha conversacions en marxa per a veure si realment podem ampliar la nostra col·laboració amb Barcelona, amb qui tenim una molt bona relació de cara al futur", ha explicat Domenicali.
No seria el primer cas en què dues cites en territori espanyol. Entre 2010 i 2012 es va disputar a València un Gran Premi de Fórmula 1, anomenat "Gran Premi d'Europa".
La relació entre el 'circuit' i la F1 s'estén des de la creació a principis dels anys 90.
Després de la seva inauguració el setembre del 1991, el 29 de setembre del mateix any va acollir per primera vegada el Gran Premi d'Espanya de Fórmula 1. En aquella ocasió, la victòria va ser per a Nigel Mansell, amb un Williams. Des de llavors, el 'circuit' ha estat permanentment present al calendari de la Fórmula 1.
Més notícies: