Exterior d´una botiga Vivari
ACTUALITAT

Qui hi ha darrere de Vivari i 365, les fleques que no pares de veure a Catalunya

Segur que t'has adonat: Hi ha un Vivari a cada cantonada i cada vegada a més municipis de Catalunya. Molts es pregunten qui hi ha darrere de la moda de les fleques

És un dels temes de conversa habitual a Catalunya: què està passant amb les fleques i perquè cada cop veiem més Vivari, 365 obrador, Pannus o similars. I no només a Barcelona: els darrers mesos s'han expandit per tot Catalunya. Sobretot Vivari, una empresa que era desconeguda fins fa poc temps i que ja té presència a tres de les quatre províncies.

També 365, una marca que té una gran penetració a Barcelona. Només a la capital catalana compta amb 150 establiments. El model d'aquestes empreses, que tenien el seu màxim exponent a Granier, sembla clar: Hi ha una propietat i un franquiciat, en un model en clara expansió. Segons publicava fa un mes el diari El País, en deu anys s'han obert a Barcelona gairebé 400 fleques amb degustació.

Però, qui hi ha darrere daquestes empreses de moda? Comencem per Vivari, que té a Chenxiao Ji, de procedència xinesa, el seu administrador solidari. Ji també és administrador de l'empresa Patrimonial Activa Inmuebles SL. Totes dues empreses estan registrades a Barcelona.

L'empresa 365 obrador va ser fundada fa més de 20 anys per Emilia Castro i Juan Antonio Tena. Tena és el CEO de l'empresa, mentre que Castro és la responsable de vendes. Des del 2004 funcionen amb el sistema de franquícies i es troben ara mateix dins de la plataforma Lanzadera, que dóna impuls i busca finançament per a startups. Darrere Lanzadera hi ha Juan Roig, president de Mercadona.

A aquestes dues marques en clara expansió cal sumar-hi el nom de la mítica Granier, fundada per Juan Pedro Conde i que ara mateix és a deu països amb més de 300 botigues.

Les cadenes industrials de pa amb servei de cafè han inundat Barcelona i ja arriben a Tarragona i Girona. Ho tenen fàcil per aconseguir permisos, ja que no cal la mateixa burocràcia que la dels restaurants i els bars. Segons explicava El País, només cal comunicar-ho. A més, el conveni del treballador és el de la fleca i no el de l'hostextremia, de manera que és més econòmic.

Aquests són segurament alguns dels motius que expliquen el creixement ràpid d'empreses com Vivari. Alguns usuaris també qüestionen la qualitat dels seus productes. Asseguren que són ultra congelats i lluny del nivell de forns artesanals.

De moment Vivari no ofereix l'opció de ser franquiciat a la seva pàgina web, mentre que 365 obrador sí. Segons diversos experts, la inversió necessària per obrir una franquícia ronda els 200.000 euros i el model fa que sigui molt difícil comptar amb beneficis.