Gerro d'aigua freda per a Ramón García: 'El Grand Prix' és sancionat amb 405.000 euros
La CNMC sanciona RTVE amb 405.000 euros per la prova dels entrepans d''El Grand Prix'.
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha sancionat RTVE amb una multa de 405.000 euros pel que considera "una infracció greu continuada" relacionada amb el patrocini d'una de les proves de l'edició 2023 d''El Grand Prix '. La polèmica gira al voltant de la prova del bocata de pernil, patrocinada per Interporc, que va ser emesa als programes del 22 i 28 d'agost i el 4 de setembre d'aquest any.
Segons Competència, a la seva resolució del 31 d'octubre, "la inclusió expressa i esment del nom del patrocinador en el contingut del programa, i el fet que el premi l'aporti el mateix patrocinador, ha alterat clarament el contingut i línia editorial" de 'El Grand Prix'. Això vulnera l'article 128.3 de la Llei General de Comunicació Audiovisual, que prohibeix que el patrocini afecti el contingut editorial del programa patrocinat.
La Unió de Televisions Comercials a Obert (UTECA) va interposar inicialment una denúncia sobre els patrocinis culturals de RTVE, encara que aquesta va ser desestimada al maig. Tot i això, després d'un recurs d'UTECA, la CNMC va revisar el cas i va determinar que, en aquest patrocini específic, "es dedueix l'existència d'una relació jurídica entre Interporc i la producció del programa, que no es reflecteix en els documents aportats per RTVE juntament amb les al·legacions".
Competència fonamenta la sanció en dos fets concrets: "l'entrega per part d'Interporc d'un total de 5.000 euros als guanyadors de la prova" i "la inserció de la prova de l'elaboració dels entrepans entre els continguts" d''El Grand Prix'.
Tot i que RTVE havia defensat que 'El Grand Prix' té una finalitat cultural en "donar a conèixer els costums i entorn dels pobles d'Espanya", UTECA ha argumentat que el format és d'entreteniment, cosa que limita l'ús de fórmules comercials de patrocini. Inicialment, la CNMC va reconèixer el caràcter cultural del programa, assenyalant que "el fet que un programa estigui catalogat com a programa d'entreteniment no és obstacle per considerar que també pugui ser definit com a cultural". Tot i això, la nova investigació va concloure que el patrocini va vulnerar la normativa.
Competència va qualificar la sanció de "proporcional", i va subratllar que és "sensiblement inferior" a l'import màxim permès per la llei (750.000 euros). També a una multa prèvia imposada a RTVE el 2020, quan la cadena pública va ser sancionada amb 729.485 euros per publicitat encoberta.
Amb aquesta decisió s'esgota la via administrativa. Tot i això, RTVE encara té la possibilitat de presentarun recurs contenciós administratiu davant l'Audiència Nacional en un termini de dos mesos a partir de la notificació de la resolució.
Més notícies: