Muntatge d'un fons amb una noia usant un telèfon i davant un home enfadat mostrant els punys

Continua passant, les trucades spam no han acabat: el motiu pel qual encara et molesten

L'excepció a què s'acullen moltes empreses

Un mes i mig després que s'implementés la prohibició legal de les trucades comercials no desitjades, els usuaris continuen enfrontant-s'hi. Tot i els esforços, les anomenades spam persisteixen sobre manera a causa d'un suposat "compliment deficient" de la normativa vigent.

Tot això segons revela un informe de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) .

Les trucades spam no desapareixen

Tot i això, les operadores de telefonia no estan d'acord amb aquesta avaluació. Tant Telefónica com Vodafone han negat categòricament estar fent trucades sense el consentiment dels usuaris i han afirmat estar complint estrictament amb la llei.

Una persona amb el seu mòbil blanc a la mà i un símbol de trucada
Les companyies telefòniques han negat que segueixin trucant sense consentiment als seus usuaris | Getty Images

Al·leguen haver pres mesures per garantir que totes les trucades de màrqueting es realitzin seguint els protocols establerts per les autoritats competents. Per la seva banda, Orange ha mantingut un silenci significatiu sobre aquest tema, cosa que ha generat especulacions sobre la seva postura.

Sancions

Des del 30 de juny, les empreses que persisteixin a fer trucades spam s'enfronten a sancions. En virtut de l'acabada de promulgar Llei General de Telecomunicacions. Aquesta nova regulació, que es va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el 29 de juny de 2022, inclou un article específic que prohibeix les trucades comercials no desitjades.

La normativa inicialment va establir un període d'un any perquè els usuaris finals poguessin exercir el dret a no rebre trucades no sol·licitades amb fins de comunicació. Des de l'entrada en vigor de la llei, qualsevol empresa que faci una anomenada spam sense el consentiment del receptor estarà subjecta a possibles sancions. Són imposades per l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).

L'AEPD no ha proporcionat informació sobre les queixes relacionades amb l'incompliment d'aquesta nova regulació i s'ha remès a la informació prèviament publicada abans que la llei entrés en vigor.

La normativa té menys de dos mesos en funcionament i l'OCU encara no ha emès un informe específic sobre les queixes dels usuaris.

Algunes excepcions

L'entrada en vigor de la Llei General de Telecomunicacions no ha frenat les anomenades spam. Algunes empreses han trobat un camí a través de les excepcions establertes a la legislació, segons fonts de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU).

La llei estableix que els usuaris tenen el dret de no rebre trucades no desitjades amb fins de comunicació comercial. Llevat que hi hagi un consentiment previ per rebre aquestes comunicacions. O, que la trucada es basi en una legitimació prevista a l'article 6.1 del Reglament (UE) 2016/679 sobre el tractament de dades personals.

Aquesta darrera excepció permet que les comunicacions es duguin a terme en situacions on la trucada sigui necessària per protegir interessos vitals. O per complir una missió d'interès públic, entre altres circumstàncies.

Els tres logos d'Orange, Vodafone i Movistar i de fons una imatge d'una persona amb un mòbil
Des de fa anys era habitual rebre trucades de grans empreses, com les telefòniques | Rattanakun

L'ambigüitat en la redacció d'aquestes excepcions ha portat algunes empreses a interpretar-les de manera extensiva.

Abans de l'entrada en vigor, l'OCU ja havia advertit sobre les dificultats per identificar les empreses darrere de les trucades comercials. La situació es tornava encara més complexa quan es tractava de cancel·lar la informació registrada i la sol·licitud de baixa.

Aquests desafiaments persisteixen i s'intensifiquen amb les interpretacions àmplies de les excepcions, ja que algunes empreses podrien al·legar complir criteris legítims mentre continuen fent trucades 'spam' no desitjades.

La implementació amb èxit de la llei requereix una col·laboració efectiva entre les autoritats reguladores, les operadores de telefonia i les organitzacions de consumidors. És important que s'estableixin mecanismes clars i rigorosos per fer complir les regulacions. Cal assegurar que les excepcions no es converteixin en bretxes per eludir la prohibició.