Mercadona, Lidl o Aldi: Quin supermercat ha augmentat més els preus aquest any?
El Govern va aplicar fa gairebé un any una rebaixa a l'IVA dels productes bàsics que no s'està respectant
El preu de la cistella ha pujat, això ho sabem tots. El problema és quan s'encareixen els productes bàsics. I això que el Govern va aprovar una mesura per reduir l'IVA que s'estava aplicant a aquests productes.
Durant aquest any els preus han anat pujant, independentment de si era producte bàsic o no. Menció a part mereix l'oli d'oliva que ara mateix és tant pels núvols que no és assumible per a totes les butxaques. I la previsió no és favorable en aquest sentit.
FACUA-Consumidors en Acció cerca protegir els compradors d'aquest tipus de pràctiques. Per poder denunciar amb proves l'increment desmesurat de preus, han engegat un estudi. Hi ha estudiat els moviments dels preus de Mercadona, Hipercor, Aldi, Lidl, Carrefour, Alcampo, Eroski i Dia.
En total, han estat 969 els preus que s'han analitzat els dies 6, 7, 8, 13 i 14 de novembre. La conclusió obtinguda és que més de la meitat s'han encarit respecte del preu previ a la rebaixa aplicada a l'IVA. Concretament, són 522 preus el que han pujat, fet que suposa un 53,8% de la mostra.
Aldi destaca davant de Lidl i Mercadona
Encara que l'estudi sigui més ampli, ens centrarem en Aldi, Lidl i Mercadona per ser les cadenes més destacades del nostre país. Les marques blanques tenen un gran nombre de seguidors entre els consumidors. Per això, és interessant veure si els preus segueixen sent tan rendibles com sembla.
La cadena que surt més malament d'aquest estudi és Aldi. Els alemanys ocupen el segon lloc dels llocs on s'han encarit més aquests productes bàsics. 35 dels 55 preus que s'han analitzat costen més que abans de la rebaixa de l'IVA, fet que suposa un 63,6%.
Lidl es podria dir que es troba més o menys al mig de la taula. Si escau, s'han analitzat 63 preus i s'ha detectat que 31 costen més que abans. Sí que és veritat que no arriben al 50%, però per poc, ja que es queden en un 49,2%.
A la penúltima posició és quan trobem Mercadona. Que aquest lloc no et confongui, perquè un 42,3% dels seus productes sí que s'han encarit quan no ho haurien de fer. La mostra de la cadena valenciana era de 137 preus, 58 dels quals ara costen més.
Així han augmentat els preus dels productes bàsics als principals supermercats
POSICIÓ | CADENA | RESULTAT |
1r | Hipercor | 64,8% (107 dels 165 preus analitzats) |
2º | Aldi | 63,6% (35 dels 55 preus analitzats) |
3r | Carrefour | 62,1% (97 dels 156 preus analitzats) |
4t | Lidl | 49,2% (31 dels 63 preus analitzats) |
5è | Eroski | 48,9% (68 dels 139 preus analitzats) |
6è | Mercadona | 42,3% (58 dels 137 preus analitzats) |
7è | Dia | 40,4% (51 dels 126 preus analitzats) |
Resultats obtinguts de l'estudi realitzat per FACUA - Consumidors en Acció
Aquests són els aliments que s'encareixen
Crida l'atenció veure com els productes bàsics de qualsevol alimentació s'encaren d'aquesta manera. Concretament, els que més han vist incrementat el preu en un any són les fruites i les verdures. Això sempre tenint en compte l'estudi realitzat per Facua.
Des d'aquesta organització han detectat que els següents a la llista són els olis d'oliva, cosa previsible. Una mica per sota hi trobem els arrossos, la pasta, la llet i els lactis. Aquest increment de preu s'ha notat menys als ous, farines i pans analitzats.
Cal afegir que a sobre ara entrem en un període d'encariment dels productes. Quan s'acosta Nadal, el nombre d'aliments que costen més cars que en una altra època és més gran. A Mercadona, Lidl i Aldi això s'ha notat el darrer mes.
Més notícies: