
Santoral d’avui, divendres 10 d’octubre de 2025: Quin sant se celebra avui
Aquest divendres, 10 d'octubre de 2025, el santoral de l'Església Catòlica recorda un religiós agustí que va ser, a més, un gran humanista
Aquest divendres, el Santoral de l'Església Catòlica recorda el patró dels estudis agustinians i impulsor de la caritat.
Qui va ser Sant Tomàs de Villanueva, el sant més important de divendres, 10 d'octubre?
El Santoral de l'Església Catòlica recorda Sant Tomàs de Villanueva, que va néixer a Ciudad Real a finals del segle XV. Tot i que pertanyia a una família benestant, ell anava sovint despullat perquè donava la seva roba als més necessitats.
Es va formar en arts i teologia al Col·legi Major de San Ildefonso de la Universitat d'Alcalá de Henares. Anys després va ingressar a l'Orde de Sant Agustí a Salamanca.

Després de ser ordenat sacerdot, va ocupar els càrrecs de prior conventual, visitador general i prior provincial d'Andalusia i Castella. També va ser professor de la universitat, a més de conseller i confessor del rei Carles I d'Espanya.
Va arribar a ser nomenat arquebisbe de València a causa d'un error d'un escrivà. Ell es va negar a accedir al càrrec fins que el seu superior a l'Orde el va obligar a acceptar-lo. Es va encarregar de posar ordre en una diòcesi que feia més d'un segle que no tenia un govern pastoral directe.
Va destacar pel seu mode de vida auster, així com pel seu afany per exercir la caritat, especialment amb orfes i malalts. La seva vida recorda la importància de servir els pobres, viure amb passió la vida consagrada i tenir amor per tots els fills de Déu.
Tomàs és un nom d'origen arameu que significa 'bessó'. Aquest dia a Espanya, uns 61.593 homes podrien celebrar el seu sant gràcies a l'obisbe sant Tomàs de Villanueva.
Beat Leó Wetmanski
El beat Leó Wetmanski va ser un bisbe polonès que va viure entre els segles XIX i XX. Va destacar per la seva activitat pastoral i caritativa. Durant la invasió nazi, va romandre al seu lloc fins al seu arrest; després va morir en un camp d'extermini.

Beat Daniel Comboni
El beat Daniel Comboni va ser un missioner catòlic italià que va viure al segle XIX. Va ser nomenat bisbe i fundador dels Missioners Combonians del Cor de Jesús i les Germanes Missioneres Combonianes. Es va dedicar a l'evangelització de l'Àfrica Central, va lluitar contra el tràfic d'esclaus i va promoure el desenvolupament de les comunitats africanes.

Altres sants: el Santoral complet de divendres 10 d'octubre
El Santoral de l'Església Catòlica recorda també la celebració d'aquests altres sants i beats:
- Santa Telquilde de Jouarre
- Santa Tanca de Ramerude
- Sant Cerboni de Populònia
- Santa Eulàmpia de Nicomèdia
Més notícies: