La propina és una pràctica comuna a molts països arreu del món, i Espanya no n'és l'excepció. Tot i això, en els últims mesos ha sorgit una nova tendència als bars espanyols que ha generat controvèrsia: la propina "obligatòria".
T'expliquem a continuació tots els detalls d'aquesta nova propina "obligatòria" que ha arribat als bars del nostre país.
Aquesta propina "obligatòria" consisteix en una quantitat fixa de diners que se suma automàticament al compte del client. El consumidor, en aquest cas, no té l'opció de decidir si vol deixar propina o no. En alguns casos, aquesta quantitat pot arribar a ser fins i tot del 20 % del total del compte.
NOVETAT WHATSAPP: Clica aquí per rebre GRATIS i en EXCLUSIVA les notícies més destacades de CATALUNYA al WhatsApp!
Els bars que han adoptat aquesta pràctica argumenten que es tracta d'una manera que els treballadors rebin una compensació justa per la feina. Moltes vegades les propines queden a discreció del client i poden ser insuficients o nul·les.
A més, asseguren que la propina "obligatòria" permet evitar situacions incòmodes en què els treballadors han de demanar explícitament una propina al client.
Tot i això, no tots estan d'acord amb aquesta pràctica. Alguns clients consideren que la propina és una qüestió d'elecció personal i que no hauria de ser imposada per l'establiment.
A més, argumenten que el servei al client no sempre és digne d'una propina. Assenyalen que la decisió de deixar o no una propina hauria d'estar basada en la qualitat del servei rebut.
La polèmica ha arribat fins i tot als mitjans de comunicació i les xarxes socials. S'han generat debats acalorats sobre si la propina "obligatòria" és ètica o no. Molts clients han expressat el seu malestar a les xarxes socials i alguns han amenaçat de boicotejar els bars que imposen aquesta pràctica.
D'altra banda, alguns treballadors també han expressat el descontentament amb aquesta pràctica. Consideren que la propina “obligatòria” pot generar una actitud de conformisme en els clients i disminuir la qualitat del servei que ofereixen.
A més, argumenten que això pot ser contraproduent a llarg termini, ja que els clients poden optar per freqüentar altres establiments que no imposin aquesta pràctica.
L'Associació de Bars i Restaurants d'Espanya ha declarat que no hi ha cap llei que obligui els clients a deixar propina, i que aquesta decisió hauria de ser sempre voluntària. Tot i això, alguns establiments continuen imposant la propina "obligatòria" i argumenten que es tracta d'una pràctica cada vegada més comuna en altres països.
La decisió de deixar o no una propina és personal i depèn de cada client. L'important és que es reconegui i es valori el treball dels empleats que presten un servei, però sense imposar una pràctica que pot generar controvèrsia i descontentament entre els clients.
Els bars i restaurants haurien de buscar altres maneres de compensar justament els seus treballadors, sense obligar els clients a deixar una propina.
A molts països del món, les propines són una pràctica comuna al sector de l'hospitalitat, incloent-hi restaurants, bars i hotels. No obstant això, la cultura de les propines varia significativament a diferents països i regions.
Aquí hi ha alguns exemples:
Als Estats Units, les propines són una part rellevant de la cultura de l'hospitalitat. Els clients solen deixar un 15-20% de propina als restaurants, encara que això pot variar segons la qualitat del servei.
Al Canadà, igual que als Estats Units, les propines són una pràctica comuna als restaurants i bars canadencs. El percentatge de la propina sol ser similar al dels Estats Units.
A molts països europeus, les propines no són tan comunes com a Amèrica del Nord. A països, com Alemanya i Àustria, és comú deixar una petita propina en efectiu, però el percentatge és menor que als Estats Units.