La Direcció General de Trànsit (DGT) ha anunciat la implementació de nous radars de control de velocitat . Estaran instal·lats en trams en què es realitzen obres a la carretera. L'objectiu és reduir els riscos i protegir la integritat tant dels conductors com dels operaris que treballen a les zones d'obra.
Aquests radars són una part essencial del seu enfocament proactiu per prevenir accidents. La nova mesura es basa en un pilot realitzat el setembre del 2022. Va durar una setmana i va resultar en l'emissió de multes a 3400 conductors per excedir els límits de velocitat establerts en trams de carreteres en procés de construcció.
Tot i que el període de prova va ser relativament curt, els resultats van demostrar l'efectivitat de l'estratègia. Sobretot, en la disminució de la velocitat dels vehicles en acostar-se a zones d'obra.
Aquests dispositius tenen com a objectiu primordial reduir el risc d'accidents en zones de treball viàri. Així com millorar la seguretat tant dels conductors com dels treballadors a la carretera.
Una de les tàctiques clau utilitzades per la DGT per fomentar el compliment dels límits de velocitat temporals és la instal·lació de cabines de radar fix i radars mòbils. Aquests dispositius es col·loquen estratègicament en trams de carreteres on s'estan duent a terme treballs de construcció. A més, l'agència ha pres mesures per informar els conductors sobre la seva presència i el propòsit d'aquests radars de manera efectiva.
Una novetat notable en aquesta estratègia de la DGT és la introducció de senyals visuals que indiquen clarament si un conductor està complint els límits de velocitat temporals establerts. Si un vehicle s'acosta a un tram monitoritzat per aquests radars, un senyal lluminós s'activa en una cabina al costat de la carretera.
Aquest senyal mostra una “cara trista” de color vermell si el vehicle excedeix el límit de velocitat permès. I, una "cara somrient" de color verd si es manté dins dels límits. Aquesta representació visual i clara permet als conductors tenir una retroalimentació immediata sobre la velocitat i ajustar-la en conseqüència.
Aquests marges d'error varien segons el tipus de radar i la velocitat permesa a la zona. Tenen un propòsit dual: garantir la precisió dels mesuraments i brindar un marge de tolerància raonable als conductors.
A àrees on el límit de velocitat és de fins a 100 km/h, s'aplica un marge d'error de 5 quilòmetres per sobre del límit. Quan la velocitat permesa és superior a 100 km/h, el marge d'error és del 5% sobre el límit de velocitat.
A zones de fins a 100 km/h, el marge d'error és de 5 quilòmetres per sobre. En àrees amb límits superiors a 100 km/h, el marge és del 5% sobre el límit de velocitat.
En àrees amb límits de velocitat fins a 100 km/h, es concedeix un marge d'error de 7 quilòmetres per sobre del límit. Per a límits de velocitat superiors a 100 km/h, el marge d'error és del 7% sobre el límit de velocitat.
A zones de fins a 100 km/h, es permet un marge de 3 quilòmetres per sobre del límit. Per a límits superiors a 100 km/h, el marge d'error és del 3% sobre el límit de velocitat.
Aquests radars aeris tenen un marge d'error uniforme del 5% en qualsevol mena de límit de velocitat.