El malbaratament d'aliments és un problema cada vegada més urgent a tot el món. Tot i que la producció d'aliments és suficient per alimentar tota la població mundial, s'estima que aproximadament un terç dels aliments produïts es malgasta o es perd al llarg de la cadena de subministrament.
Des del punt de vista econòmic, els supermercats incorren en pèrdues financeres a causa del valor dels aliments que es rebutgen.
NOVETAT WHATSAPP: Clica aquí per rebre GRATIS les totes les novetats, canvis i ofertes de MERCADONA al teu WhatsApp!
A nivell social, el malbaratament d'aliments és preocupant, ja que contrasta amb el creixent nombre de persones que pateixen gana a tot el món. A més, contribueix a la generació de residus, cosa que afegeix pressió als abocadors i afecta negativament el medi ambient.
Un dels llocs on es produeix un important malbaratament d'aliments és als supermercats al final del dia. En aquest article coneixerem com Mercadona, una de les principals cadenes de supermercats a Espanya, ha implementat una innovadora estratègia.
Mercadona ha començat a implementar la seva estratègia a les botigues que té a València. Aquesta innovadora mesura és un assaig per renovar completament el gènere de fruites i verdures cada dia.
La cadena de supermercats de Joan Roig, Mercadona, té com a objectiu reduir el malbaratament alimentari. Així com millorar la manera com es venen els productes frescos als seus establiments, en posar-los al mateix nivell que els productes secs.
Per aconseguir aquesta comesa, Mercadona ha atorgat una llibertat total als responsables de cada secció de la botiga perquè gestionin la venda i les comandes de fruites i verdures. Sí, com si fossin microempreses independents.
De fet, segons Mercadona, aquesta descentralització és essencial. Ja que són ells els qui millor coneixen la seva botiga i els seus clients, permetent prendre decisions i assumir riscos.
Així doncs, cada botiga compta ara amb la llibertat de decidir quins productes en reduiran el preu i quan fer-ho, també quina quantitat es demana de cada producte fresc.. La intenció és garantir que no quedi res a les prestatgeries abans de tancar.
És per això que de vegades, i potser a certes botigues, la fruita i la verdura s'acaba al llarg del dia. I és que és precisament aquesta la intenció de la cadena, ajustar al màxim la venda perquè no sobri ni es desaprofiti res.
El procés de liquidació del producte al dia depèn de l'entrada de comandes noves. A Mercadona, això permet oferir al client la fruita i verdura amb la màxima frescor possible.
Aquesta iniciativa també fomenta un consum més responsable, ja que evita que els aliments es desaprofitin a causa d'un excés d'estoc. Tot i així, cal destacar que l'aposta de Mercadona per millorar la gestió dels productes frescos no es limita a aquesta innovadora estratègia.
Mercadona disposa de diversos centres de prova o 'laboratoris' on observa el comportament de clients i treballadors abans de prendre decisions sobre nous productes o fórmules de venda.
És rellevant destacar que aquesta iniciativa es troba en línia amb el projecte de 'cadena agroalimentària sostenible' recentment engegat per Mercadona.
Aquest projecte té com a objectiu integrar el sector primari. Tot garantint que els ramaders i agricultors siguin tractats de manera justa, alhora que puguin obtenir beneficis econòmics adequats per la seva feina.
En resum, el motiu real pel qual és difícil trobar fruita a Mercadona a la tarda és degut a la implementació d'una estratègia destinada a reduir el malbaratament alimentari i millorar la frescor dels productes frescos.
Gràcies a la llibertat donada als responsables de cada secció i la renovació diària de l'estoc, Mercadona busca mantenir els productes frescos i fomentar un consum més responsable, en línia amb el seu compromís amb una cadena agroalimentària sostenible.