Una bombeta sobre una factura de la llum amb bitllets i monedes d'euro al costat
SOCIETAT

El missatge de l'OCU a tots els que han rebut tard alguna factura de llum

Si tens un problema important amb la recepció de les factures, l'OCU t'informa dels teus drets

Per desgràcia, quan contractem algun servei amb una de les grans companyies energètiques, som conscients que podem tenir algun tipus de problema a la recepció de factures. Per exemple, parlem de contratemps que, acollits al nostre dret com a consumidors, hem de reclamar, segons l'OCU.

En aquest cas, posem el focus en els retards a les factures. Hi ha clients que passen diversos mesos sense que els cobrin els serveis contractats. O que sense esperar-ho reben una factura que engloba tots els retards patits per una quantitat realment alta.

Això fa que els clients hagin d'acordar amb la companyia energètica una refacturació o el prorrateig del deute, per exemple. Per això, l'OCU ha passat a l'acció i recorda tres drets fonamentals que tenim els consumidors quan patim aquests contratemps.

    No acceptis pagaments de factures amb consums de més d'un any

    Les comercialitzadores estan lligades per contracte a emetre factures cada 12 mesos. De vegades, cobren més o menys quantitat i després volen compensar la situació cobrant al client sense consultar-ho.

    L'article 96.2 del Reial decret 1955/2000 exposa que "si s'haguessin facturat quantitats inferiors a les degudes, la diferència en el pagament podrà ser prorratejada en tantes factures mensuals. Tantes factures com mesos van transcórrer a l'error, sense que pugui excedir l'ajornament ni el període que cal rectificar d'un any”.

    • Si et van facturar menys quantitat durant uns quants mesos i ara et cobren la totalitat de l'ajust realitzat, pots fraccionar el pagament en tantes factures com mesos han passat amb aquest error.
    • Si la decisió de la companyia ha generat que et cobrin més diners del que cal, t'ho hauran de tornar a la pròxima factura, a més de l'interès dels diners vigents en aquell moment.

    Canviar de companyia: energia gratuïta si no et facturen en 42 dies

    Recorda que podràs canviar-te de companyia i està obligada a facturar-te en 42 dies com a màxim. En cas que no ho facin, no hauràs de pagar els retards, segons l'article 44 de la Llei 24/2013 del sector elèctric.

    • Amb PVPC, podries anar-te'n a qualsevol de les comercialitzadores regulades i continuar amb la teva tarifa.
    • Si ets al mercat lliure i desitges tenir un preu fix amb garanties, entra al comparador de l'OCU per buscar la millor companyia possible.

    Dret a indemnització

    Si no et fan cas en les teves reclamacions o tens problemes amb aquestes facturacions esmentades, atent al que recull el Reial decret 1955/2000 als articles 103.2 i 105.6. Exposa que els consumidors tenen dret a “que les seves reclamacions sobre la mesura del consum, les factures emeses i els talls indeguts siguin atesos en cinc dies com a màxim”.

    Si això s'incompleix, t'hauran d'indemnitzar amb 30 euros. A més, l'OCU recorda que, si hi ha una companyia que no t'ofereix un servei correcte i d'acord amb els teus drets, canvia de companyia energètica. La qualitat de subministrament elèctric no variarà gens ni mica, ja que la qualitat de subministrament està garantit per la distribuïdora.

    ➡️ Societat

    Més notícies: