Europa es troba sota la influència d'un corrent meteorològic extrem que està causant estralls a diferents parts del continent.
Dos sistemes de baixa pressió, la borrasca Daniel a Grècia i la DANA a Espanya, són protagonistes d'una situació preocupant que ha captat l'atenció del meteoròleg Mario Picazo.
Mario Picazo ha advertit sobre la situació actual. En un missatge en xarxes socials, el meteoròleg va advertir que aquests esdeveniments meteorològics estan sent alimentats per un combustible inusual, cosa que augmenta la intensitat i l'impacte d'aquestes tempestes.
La borrasca Daniel, que s'ha centrat a Grècia, ha portat aquest país a un pas d'una crisi meteorològica sense precedents. Des de fa dies, Grècia ha estat bregant amb fortes pluges, vents huracanats i lliscaments de terra.
NOVETAT WHATSAPP: Clica aquí per rebre GRATIS i en EXCLUSIVA totes les notícies del TEMPS de Catalunya al WhatsApp!
El que preocupa encara més els experts és que la borrasca Daniel podria intensificar-se i convertir-se en un 'medicà', un terme utilitzat per descriure un cicló tropical a la Mediterrània. Si això passés, els efectes devastadors podrien agreujar-se encara més, posant en risc vides i propietats.
D'altra banda, la DANA que ha afectat Espanya ha estat igualment destructiva. Aquesta depressió aïllada en nivells alts, que es va formar inicialment a l'Atlàntic, es va fusionar amb les restes de l'exhuracà Franklin en allò que es coneix com un efecte Fujiwhara.
Aquesta fusió ha contribuït a fer que la DANA sigui encara més poderosa i pertorbadora.
La formació i la intensificació d'una DANA combinada amb una borrasca és un fenomen que s'observa de tant en tant a Europa. Tot i això, el que sembla menys comú és que passi en aquesta època de l'any. Sobretot, amb la intensitat amb què hem estat testimonis els últims dies.
A Espanya, sol afectar les regions del Mediterrani a la tardor, generalment entre els mesos d'octubre i novembre.
Durant aquest període, les incursions d'aire fred esdevenen més freqüents i les temperatures de l'aire comencen a baixar. Això es combina amb la circulació de vents de llevant o altres similars a la superfície. Porten una aportació significativa de vapor d'aigua.
L'aigua del mar encara conserva temperatures relativament altes després d'un estiu llarg. Aquests ingredients són els responsables de la generació de poderoses tempestes que descarreguen quantitats copioses de precipitació sobre la regió.
Tot i això, el que crida l'atenció en la situació actual és la formació d'una DANA a finals d'agost i principis de setembre. Una època en què les condicions d'inestabilitat meteorològica generalment no són tan pronunciades.
Un dels ingredients principals que solia ser més característic de la tardor és la presència d'aire fred en capes mitjanes de l'atmosfera.
Tradicionalment, aquest aire fred s'associa amb les DANAs i la seva capacitat per generar pluges intenses. El que està passant els darrers anys és que aquestes condicions s'estan tornant més comunes durant tot l'any, fins i tot a l'estiu.
Aquest any ha estat un exemple d'aquesta tendència, on l'aigua tant de l'Atlàntic com de la Mediterrània es troba més càlida del que és habitual.
En alguns casos, les temperatures de l'aigua han estat entre 3 i 5 graus per sobre de la mitjana per a aquestes dates. Aquesta anomalia a les temperatures de l'aigua té una influència directa en la formació de DANAs.
Aquesta situació està relacionada amb el canvi climàtic, impulsat per l'activitat humana. A mesura que les temperatures globals continuen augmentant, els oceans també s'estan escalfant, cosa que provoca una evaporació més gran de l'aigua superficial.