Muntatge del primer pla d'una oreneta i una rodona amb la cara de Jorge Rey

Jorge Rey, en alerta pel que fan les orenetes: 'Octubre podria ser diferent'

'L'hivern podria arribar abans del que s'esperava'

Al setembre, quan es pensa en un tranquil canvi cap a la tardor, el que generalment no s'espera és una inundació sobtada. Tot i això, la natura sovint ens sorprèn amb els seus capricis.

Les pluges intenses poden convertir carrers en rius i camps en llacs en qüestió d'hores. Les persones s'afanyen a protegir les seves llars i pertinences, mentre els serveis d'emergència treballen per ajudar aquells que es veuen afectats.

En un lapse de només 24 hores, algunes localitats a Espanya van experimentar la caiguda de fins a 800 litres de pluja. Aquest esdeveniment, comparat amb les devastadores imatges de Grècia, va resultar una situació desafiant per als habitants locals.

Logo de WhatsAppNOVETAT WHATSAPP: Clica aquí per rebre GRATIS i en EXCLUSIVA totes les notícies del TEMPS de Catalunya al WhatsApp!

S'esperen pluges intenses

Tal com mostra Jorge Rey al seu vídeo, les imatges de Grècia són un testimoni visual de la magnitud de la tempesta. Un lloc que normalment gaudeix de temperatures de 27 graus es va convertir en una escena de tempesta.

Al mateix temps, en àrees del Cantàbric a Espanya, es van registrar tempestes igualment intenses, amb informes de tempestes de calamarsa a la província de Biscaia. Tot i que aquestes tempestes han estat notables, certes regions com Castella-la Manxa, Extremadura i Andalusia encara no han experimentat pluges intenses. Això sí, s'espera que arribin aviat.

🔴LLEGAN LLUVIAS A TODA ESPAÑA

Un punt de preocupació addicional va ser l'huracà Margot a l'Atlàntic. Tot i que hi va haver especulació sobre si aquest huracà podria afectar Espanya, les autoritats meteorològiques han indicat que no hi ha una amenaça immediata que Margot toqui terra al país.

Aleshores, què ha causat aquestes condicions climàtiques extremes a Grècia i Espanya? La resposta rau a les temperatures del Mediterrani després de l'estiu.

Tots dos països experimenten estius càlids que escalfen les aigües del Mediterrani, acumulant energia a la regió. Tot i això, el que va fer que Grècia fos particularment vulnerable va ser l'arribada d'un aire fred continental excepcionalment intens. Aquesta massa d'aire fred va baixar directament sobre Grècia i va provocar pluges torrencials i inundacions devastadores.

Les orenetes anuncien canvis

A mesura que avancem cap a l'octubre, un mes que sol caracteritzar-se per una transició gradual cap a temperatures més fredes i l'arribada de la tardor, ens podria sorprendre aquest any amb un canvi inusual.

Un dels indicadors naturals que ha cridat l'atenció és el comportament de les orenetes. Aquestes aus migratòries sovint tenen un coneixement innat dels canvis climàtics i se solen avançar a l'arribada de condicions climàtiques fredes.

Muntatge amb una imatge de fons d'un cel ennuvolat i una imatge de Jorge Rey i una altra d'una oreneta volant
El comportament de les orenetes anuncien canvis | Engin_Akyurt, Allexxandar

Els informes sobre la partida primerenca de les orenetes aquest any suggereixen que l'hivern podria arribar abans del que s'esperava. Tot i això, és important recordar que, encara que aquests indicadors naturals poden ser interessants, no sempre són precisos en termes de prediccions meteorològiques.

Prenguem, per exemple, el refrany sobre les vespes. Jorge Rey sosté que: “Si bé s'ha esmentat que un any amb més presència de vespes pot ser un indici d'un hivern sever, això no ha estat verificat de manera concloent”.

És cabdal tenir en compte que la meteorologia és una ciència complexa i que les prediccions a llarg termini depenen d'una àmplia gamma de factors. Les observacions i els refranys populars poden proporcionar pistes interessants, però no s'han de considerar pronòstics definitius.

Així mateix, cal destacar que el clima no coneix fronteres i que els esdeveniments climàtics poden afectar regions més enllà de les fronteres nacionals. Un exemple d'això és un observador del temps que va compartir imatges des del municipi de La Gans, al Pirineu francès.

Aquestes imatges, encara que no són d'Espanya, són igualment impressionants i subratllen la importància de mantenir-se informats sobre els fenòmens climàtics a tot el món.