Muntatge de dos avis en un aeroport i una rodona amb un avió

Avisen del canvi que pot arribar amb els bitllets d'avió: possible pujada de preu

Es poden encarir els bitllets quatre vegades del que toca per llei

Aena ha sol·licitat al Govern una autorització per incrementar les taxes aeroportuàries. Aquesta petició ha portat a especulacions sobre una possible pujada de preu als bitllets d'avió. Ha generat inquietud tant entre els viatgers àvids d'aventures com entre les agències de viatges i les aerolínies que temen que aquesta mesura pugui impactar negativament a la demanda.

Una pujada més que possible de preus dels bitllets d'avió

La sol·licitud d'Aena ha estat rebuda amb una certa incredulitat per part del sector turístic. Carlos Abellá, el secretari general de la Taula del Turisme, n'ha expressat la perplexitat. Abellá va manifestar el seu desconcert davant de la petició del gestor aeroportuari, especialment considerant la situació financera d'Aena.

Diversos avions en fila de la companyia Air Europa
Asseguren que les companyies aèries podrien augmentar de preu els bitllets d'avió | Air Europa

Abellá ho té clar. És difícil d'entendre com "un ens públic amb beneficis del 8% aspira a traslladar la totalitat de l'augment de costos directament al client final".

Una gran cruïlla

Els consumidors es troben en una cruïlla. Molts plens de dubtes sobre com aquesta possible pujada de taxes aeroportuàries impactarà en els preus dels bitllets d'avió. A més, sorgeix l'interrogant crucial de si el Govern té alguna eina capaç de frenar aquesta alça proposada per Aena.

Aena, l'entitat responsable de gestionar els aeroports, ha defensat amb fermesa la seva sol·licitud d'augment a les tarifes aeroportuàries. Argumenta que aquestes tarifes són el pilar fonamental de la sostenibilitat econòmica. Financen de manera integral la seva activitat, garantint nivells òptims de qualitat i seguretat que satisfacin les expectatives dels passatgers.

Segons les projeccions internes d'Aena, la tarifa mitjana augmentaria en 0,40 cèntims per trajecte i per passatger, situant-se en 10,35 euros en total.

Aena, no obstant, es troba en desacord amb allò que està afirmant. Neguen que hi hagi una correlació directa entre les tarifes aeroportuàries i la determinació dels preus dels bitllets d'avió per part de les companyies aèries. La companyia nega que les tarifes tinguin una influència directa en la fixació de preus per part de les línies aèries.

Aquest desacord es veu clarament en la discrepància entre la postura d'Aena i la de la Taula del Turisme. Prediu un escenari en què les aerolínies en recalculin els costos i repercuteixin l'increment en el preu dels bitllets. La Mesa del Turisme vaticina que la pujada de taxes indubtablement comportarà un augment en els preus dels bitllets d'avió.

La indústria turística s'ha pronunciat

La indústria turística ha elevat la veu en una crida urgent al Govern per intervenir i evitar la proposta pujada de taxes aeroportuàries. El sector està pendent de l'autorització del Consell de Ministres perquè aquesta mesura sigui efectiva.

Han dirigit una carta a la Ministra de Transports, Raquel Sánchez, exhortant-la a prendre mesures. Principalment per frenar el que podria ser un cop desproporcionat a les butxaques dels viatgers.

Plantegen la possibilitat que els costos associats als bitllets d'avió augmentin un 17% de mitjana. Tot a causa de la pujada de les taxes aeroportuàries.

Muntatge amb una imatge de fons d'una platja amb una maleta i un barret de palla a sobre i a una cantonada una mà comptant bitllets de 50 euros
Els clients ja temen que viatjar amb avió es pugui encarir en poc temps | Getty Images, Sergey Novikov

Abellá ha expressat el seu desacord amb la manera com Aena està intentant traslladar la totalitat de l'increment de costos al sector. Abellá argumenta que no és raonable que Aena pretengui imputar el 100% de l'augment de despeses al sector turístic. Especialment considerant que és una societat estatal que genera beneficis.

Segons ell, el sector turístic ja està fent un esforç significatiu per adaptar-se a les condicions actuals. Una entitat pública com Aena hauria de compartir la càrrega en lloc de repercutir-la íntegrament als consumidors.

Les aerolínies, conscients de les implicacions d'una pujada de taxes aeroportuàries, han posat èmfasi que aquest augment es reflectirà directament al preu final del bitllet.