Un home gran revisa un document mentre sosté les ulleres, amb un logotip de colors en un cercle vermell a la cantonada superior dreta.
ECONOMIA

Hisenda ja avisa els mutualistes que encara no han cobrat la devolució de l'IRPF

Hi ha alguna cosa que han de tenir molt en compte de cara a les pròximes setmanes si volen rebre els diners que els toca

Milers de mutualistes a tot Espanya, que fa mesos que esperen les devolucions de l'IRPF que els deu Hisenda, han rebut un revés inesperat. L'Agència Tributària ha decidit paralitzar temporalment el procés de reemborsament.

Ho ha fet al·legant la necessitat de reorganitzar els procediments per corregir errors i saturacions a les sol·licituds presentades. Aquest canvi, que entrarà en vigor l'1 de gener del 2025, afegeix incertesa per als que encara no han rebut els reemborsaments, que poden assolir entre 3.000 i 4.000 euros.

Un home amb expressió de confusió es grata el cap davant d'un logotip d'Hisenda en una oficina.

L'origen de les devolucions d'Hisenda

Aquestes devolucions corresponen a una fallada detectada en els impostos cobrats a pensionistes que van contribuir a antigues mutualitats laborals en sectors específics. Va ser durant la dècada de 1970.

La decisió va permetre a milers d'afectats presentar sol·licituds de devolució, i en els darrers mesos, molts havien començat a rebre els pagaments. Tot i això, la recent decisió d'Hisenda suposa un fre inesperat per als que encara no han vist els seus diners.

Per què es paralitzen les devolucions d'Hisenda?

Hisenda ha justificat aquesta decisió per la saturació de sol·licituds errònies o incompletes, un problema atribuït a la confusió generalitzada entre els contribuents. Tot i que al març es va habilitar un formulari electrònic per agilitzar el procés, l'elevat volum de reclamacions ha complicat la gestió de les devolucions.

Una parella de persones grans asseguda en una sala, amb una cartera oberta i bitllets d'euro en primer pla, i un logotip en un cercle vermell a la cantonada inferior dreta.

A partir del 2025, les sol·licituds que segueixin pendents seran detingudes per permetre que Hisenda implementi un sistema més clar i eficient. El nou esquema diferenciarà entre dues situacions. Els que encara no han presentat la declaració de la Renda per reclamar la devolució i els que ja ho van fer, però necessiten rectificar-ne l'autoliquidació.

El canvi implica que les sol·licituds no processades abans de final d'any seran tancades automàticament. Això obligarà els afectats a tornar a presentar les reclamacions. Aquest nou procediment requerirà aportar documentació addicional i complir les noves directrius d'Hisenda, cosa que afegeix un obstacle més per als pensionistes.

Un home gran amb ulleres observa sorprès el telèfon mòbil, mentre en el fons es veu una oficina amb persones atenent i una mà sosté una targeta de crèdit sobre un datàfon.

Pels mutualistes, aquest anunci suposa un cop significatiu, ja que molts comptaven amb aquests diners per complementar els seus ingressos. La situació ha generat malestar i preocupació.

Hisenda argumenta que els canvis busquen garantir un sistema més eficient i just. Tot i això, la mesura ha estat criticada per no oferir alternatives immediates per als que esperaven resoldre la seva situació a curt termini.

Mentrestant, els afectats s'han de mantenir atents a les noves condicions a partir de l'1 de gener del 2025. Cal preparar-se per reiniciar el procés en cas que les seves sol·licituds quedin bloquejades sota el nou esquema.

➡️ Economia

Més notícies: