'No atengui': Hisenda alerta dels missatges que arriben al seu nom i són una estafa
Des de l'Agència Tributària s'ha posat sota avís tots els ciutadans perquè no caiguin al parany
Al llarg de tot l'any, l'Agència Tributària ha emès diversos avisos sobre estafes que intenten suplantar-ne la identitat. Tot per enganyar els contribuents espanyols. La més recent d'aquestes estafes, que va començar a circular al novembre, està relacionada amb un tipus de frau conegut com a "smishing" (phishing a través de SMS).
En aquest cas, els ciberdelinqüents estan utilitzant una tècnica anomenada "spoofing" per fer que els missatges fraudulents semblin legítims i provinguin directament d'Hisenda.
En què consisteix l'"spoofing" i com afecta els usuaris?
L'"spoofing" és una tàctica emprada pels estafadors per falsificar el número de telèfon des del qual s'envien els missatges. En aquest cas, els delinqüents aconsegueixen que l'SMS fraudulent aparegui com si provingués del mateix número oficial que fa servir l'Agència Tributària per comunicar-se amb els contribuents.
Això fa que el missatge sembli autèntic i parteix d'una conversa legítima. Això augmenta la probabilitat que els usuaris caiguin al parany.
L'engany: un missatge aparentment legítim
Els SMS fraudulents solen arribar al mateix fil de conversa que els missatges legítims enviats prèviament per Hisenda. Això genera confiança en el destinatari, que pot pensar que és una notificació oficial.
Tot i això, el contingut d'aquests missatges sol incloure un enllaç sospitós, acompanyat d'un text que incita l'usuari a fer clic per fer una acció urgent. Per exemple, completar una notificació, proporcionar dades personals o fer algun tipus de pagament.
Precaucions i recomanacions
Hisenda recomana als ciutadans que, davant de qualsevol sospita, no segueixin els enllaços inclosos als SMS ni facilitin informació personal. La millor opció és accedir directament al portal oficial de l'Agència Tributària mitjançant la seva pàgina web, on es poden realitzar les comprovacions oportunes. D'aquesta manera, evita caure en fraus i suplantacions d'identitat.
És important recalcar que Hisenda mai no demana informació personal, financera ni dades sensibles a través de missatges de text o correus electrònics. A més, els contribuents han d'estar alerta davant de qualsevol missatge o trucada inesperada, especialment si prové de números que semblen oficials, però que no es poden verificar.
Aquest tipus d'estafa posa de manifest la sofisticació creixent dels fraus a través de canals digitals. Hisenda continua alertant sobre aquest tipus de suplantacions. "No atengui aquests correus, missatges o trucades".
Més notícies: