Marta, imatge de Carrefour i la dona més intel·ligent d'Espanya que va enganyar tothom
Marta Eugenia Rodríguez de la Torre va mentir suposadament durant molts anys
El 2017, Marta Eugenia Rodríguez de la Torre es va convertir al centre d'una polèmica mediàtica quan va protagonitzar un anunci de Carrefour. En aquest espot, es presentava Rodríguez com la “dona més intel·ligent d'Espanya” amb un sorprenent quocient intel·lectual de 218. Però, a mesura que la campanya es va viralitzar, van començar a sorgir dubtes sobre la veracitat de la seva història.
El que semblava ser un homenatge a una dona excepcional va acabar transformant-se en un escàndol. A continuació, explorem qui és Marta Eugenia Rodríguez, com va utilitzar la fama que va guanyar arran de la campanya i com la seva reputació es va ensorrar.
La dona més intel·ligent d'Espanya no ho era
Rodríguez es va presentar com un prodigi intel·lectual, una dona de múltiples talents amb una carrera científica i acadèmica impressionant. En el seu currículum, afirmava haver obtingut títols en diverses disciplines i fer investigacions en el camp de la intel·ligència humana.
Tot i això, quan els mitjans van començar a investigar el seu perfil, la veritat va començar a sortir a la llum. No només les afirmacions sobre el seu CI van resultar ser exagerades, sinó que gran part del seu historial acadèmic i científic també es va ensorrar. Rodríguez mai va presentar proves verificables dels seus èxits i molts dels seus títols van resultar ser ficticis.
Tot i els dubtes sobre la seva veritable trajectòria, Rodríguez va continuar utilitzant la seva fama per generar contingut i mantenir una imatge pública envejable. Va escriure diversos llibres sobre intel·ligència, psicologia i desenvolupament personal. Als seus escrits, abordava temes com la naturalesa de l'intel·lecte, les diferències de CI entre individus. També com aquests factors influïen en l'èxit personal i professional.
Entrevista con Marta Eugenia Rodríguez de la Torre.(2°parte). b. RTV Marbella. Sapientec. Feb'2019.
Alguns dels seus llibres van arribar a ser considerats com a part d'un nou corrent sobre la intel·ligència. Això sí, sense el suport acadèmic que es podria esperar d'un autor amb aquestes pretensions.
Amb el temps, la seva figura es va anar consolidant com una mena d'"influencer" intel·lectual. Era una persona que feia conferències i participava en mitjans de comunicació, on les seves opinions sobre la intel·ligència eren preses en compte. Tot i això, la controvèrsia generada per l'anunci de Carrefour va afectar greument la seva reputació. Tot i la disculpa pública de l'empresa i la retirada de l'anunci, la imatge de Rodríguez ja havia quedat marcada per l'escàndol.
La polèmica es va intensificar pel fet que molts van criticar la manca de rigor en la verificació de les dades de Rodríguez. Tot i això, és important assenyalar que ella mateixa no només es va aprofitar d'aquesta visibilitat, sinó que també va fer un ús qüestionable de la seva imatge per continuar promovent la seva carrera. En lloc de desmentir els rumors, la figura de la “dona més intel·ligent d'Espanya” va continuar sent part del seu màrqueting personal. En resum, va alimentar una narrativa on ella mateixa era la víctima d'un sistema que no la comprenia.
Més notícies: