Una persona col·locant una calcomania vermella a la samarreta d'una nena que diu “CUIDO A CARDI”.
BRANDED CONTENT

Educar en hàbits saludables des de les escoles redueix el greix abdominal

Educar en hàbits saludables a l'entorn escolar aconsegueix reduir l'acumulació de greix abdominal

Un estudi liderat pel Centre Nacional d'Investigacions Cardiovasculars (CNIC) i la Fundació SHE, amb el suport de la Fundació “la Caixa”, ha demostrat que educar en hàbits saludables a l'entorn escolar aconsegueix reduir l'acumulació de greix abdominal durant els primers cursos de l'etapa escolar.

El treball es publica a la revista científica Journal of the American College of Cardiology (JACC), i és un dels estudis científics contemporanis de promoció de la salut en l'àmbit escolar més grans i amb més seguiment dels participants.

Les conclusions són clares: una intervenció primerenca sobre els hàbits de salut saludables durant l'escola primària pot ser més efectiva que intervencions posteriors.

El treball va incloure 1.771 nens i nenes amb edats compreses entre els 6 i 12 anys de 48 col·legis públics d'Educació Primària de la Comunitat de Madrid. Les escoles es van dividir en 4 grups: el primer estava format per 12 centres escolars en què es va desenvolupar una intervenció educativa de promoció de la salut al voltant de gestió emocional, dieta, activitat física i funcionament del cos i del cor (Programa SI! -Salut Integral) durant els 6 cursos d'Educació Primària; dos grups més, també de 12 col·legis cadascun, van rebre la mateixa intervenció, però només durant els 3 primers o els 3 últims cursos d'Educació Primària, mentre que el darrer grup, el control, de 12 col·legis, no va rebre cap intervenció educativa.

Durant la investigació es van dur a terme mesuraments detallats de la salut cardiovascular de la població participant des dels 6 fins als 12 anys, incloent-hi una sèrie de marcadors d'obesitat i acumulació de greix corporal.

Aquests mesuraments es van fer a l'inici de l'estudi, coincidint amb el començament del primer curs d'Educació Primària, i posteriorment cada 3 anys, al final del tercer i del sisè curs.

Els principals resultats van mostrar que, als dos grups de col·legis que van rebre la intervenció durant els tres primers anys, els participants van presentar un canvi menys advers en paràmetres d'obesitat, com l'índex de massa corporal, i especialment en aquells que mesuren l'acumulació de greix abdominal, en comparació dels altres grups.

L'excés de pes a la població infantil afecta gairebé 1 de cada 3 nens i nenes del nostre entorn, especialment en els grups més vulnerables. «Les escoles són un entorn ideal per a la implementació de programes educatius de promoció de la salut. Tot i que hi ha multitud de programes d'aquest tipus, no tants han estat avaluats de forma científica, i els seus resultats en molts casos són poc esperançadors o no concloents. Tot i això, qualsevol millora en aquest àmbit pot ser beneficiosa si s'implementa a gran escala, especialment sabent que aquest tipus d'intervencions no tenen efectes secundaris o adversos», afirma Rodrigo Fernández-Jiménez, líder del Laboratori d'Imatge i Salut Cardiovascular del CNIC i co-investigador del projecte.

"Els resultats d'aquest treball suggereixen que les intervencions de promoció d'hàbits de vida saludable implementades de manera precoç, com a la primera etapa d'Educació Primària, poden ser més efectives que les intervencions més tardanes per al control de l'obesitat infantil", assegura Gloria Santos-Beneit, directora científica de la Fundació SHE i primera autora de l'estudi.

«Amb l'experiència adquirida, aquest any hem començat un nou estudi que avaluarà l'eficàcia d'una estratègia de promoció de la salut a l'entorn escolar amb el Programa SI! basada en la reintervenció o píndoles educatives durant l'educació primària. Creiem que aquesta estratègia pot ser fins i tot més efectiva en sobrecarregar menys el personal docent, figura clau en aquest tipus d'intervencions a l'entorn escolar», comenta Valentín Fuster, director general del CNIC i investigador principal de l'estudi.

Sobre CNIC

El CNIC, centre dependent de l'Institut de Salut Carlos III (ISCIII), organisme adscrit al Ministeri de Ciència, innovació i Universitats dirigit pel Dr. Valentín Fuster, té com a missió potenciar la investigació cardiovascular i la seva translació al pacient. La seva activitat us ha merescut ser reconegut amb l'acreditació de 'Centre d'Excel·lència Severo Ochoa' (ajuda número CEX2020-001041-S finançada per MICIN/AEI/10.13039/501100011033). El centre es finança mitjançant una fórmula pionera de col·laboració publicoprivada entre Govern, a través de l'Institut de Salut Carlos III, i la Fundació Pro CNIC que agrupa 12 de les empreses espanyoles més importants.

➡️ Branded Content

Més notícies: