Persones al Sil Barcelona
BRANDED CONTENT

El 89,5% dels carregadors espanyols veuen millores d'eficiència gràcies a la logística

El compromís de les empreses amb els ODS segueix creixent, el 80,7% manifesten estar molt o força compromeses

El SIL 2024, la Fira Internacional de Logística, Transport, Intralogística i Supply Chain de referència mundial, ha realitzat el XIV Baròmetre Cercle Logístic 2024 que analitza en profunditat el sector de la logística. Aquest estudi ha comptat amb la col·laboració de 1.019 directors de Logística o Supply Chain espanyols de diferents sectors de la indústria que han participat per la seva condició de membres del Cercle Logístic del SIL 2024. El perfil del sector d'activitat dels diferents directors o responsables de Logística o Supply Chain que han participat en aquest XIV Baròmetre Cercle Logístic SIL ha estat el següent:

Sil Barcelona 2024

Un 89,5% de les empreses considera que la innovació ha contribuït a millorar l'eficiència de la logística

Una de les conclusions principals del XIV Baròmetre del Cercle Logístic del SIL 2024 és que les empreses del sector afirmen que l' automatització , la robotització i, en definitiva, la innovació , han contribuït en gran mesura a millorar l' eficiència de la Supply Chain . Més concretament, el 89,5% dels professionals que ha respost a l'estudi valoren en molt o força aquesta millora.

Més concretament, el 49,2% dels professionals que han participat a l'enquesta apunten que la logística 4.0 ha contribuït molt a l'eficiència de la cadena de subministrament i el 40,3% creu que ho ha fet força . Mentre que el 8,8% valora que la contribució de totes aquestes innovacions ha estat poca en termes d'eficiència, amb prou feines l'1,7% de les persones enquestades considera que no hi ha hagut cap contribució.

Contribucio a la millora de l'eficiència de la supply chain

Un 80,7% de les empreses estan compromeses amb els ODS

Una altra de les conclusions que presenta el XIII Baròmetre del Cercle Logístic del SIL 2024 és que un 80,7% de les empreses industrials espanyoles manifesten estar compromeses amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides a l'horitzó temporal de l'Agenda 2030. La xifra suposa un augment de prop del 3,5% en relació amb el baròmetre anterior realitzat l'any passat. Entre elles, un 36,8% afirma que estan molt compromeses amb els ODS, xifra que augmenta un 1,4% en relació amb l'estudi del 2023.

Un 43,9% dels directors de logística i/o Supply Chain que han participat en aquest estudi assegura que les seves empreses porten a cap  força accions encaminades a la consecució dels ODS, cosa que implica un increment del 2,1% respecte a la registrada a l'anterior edició.

Finalment, també disminueix el nombre d'empreses que manifesten estar poc compromeses amb els ODS de les Nacions Unides amb un 16,5% (0,8% menys respecte al 2023) i les que no fan cap acció encaminada a la consecució d'aquests objectius amb un 2,7%, fet que suposa un 2,8% menys que l'any anterior.

Compromís de les empreses amb els ODS de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides

Els responsables de logística contribueixen cada vegada més a la presa de decisions a les empreses

Pel que fa a la consideració dels professionals de logística a les empreses, cal destacar que el 77,5% dels directius enquestats considera que els responsables de logística participen de manera activa en la presa de decisions clau a la seva companyia. De fet, en el 34,8% dels casos, la seva participació es considera fonamental i en el 42,7% resulta força important. Així, la confiança dipositada en els responsables de logística, per part de les empreses, en el procés de presa de decisions augmenta un 18,6% respecte a l'any passat.

Per la seva banda, el 13,5% de les persones enquestades creuen que els responsables de logística participen en la seva justa mesura en els processos de presa de decisions clau per a les seves companyies i el 8,4% considera que haurien de contribuir més.

Els responsables de logística formen part de la presa de decisions a la seva companyia

Els conflictes internacionals i el comerç electrònic posen de manifest la tasca de les empreses logístiques

El sector logístic continua avançant en la seva lluita per aconseguir més visibilitat en el conjunt de la societat, sent una de les activitats econòmiques més estretament vinculades a les conjuntures internacionals i geopolítiques. Si bé la pandèmia de la Covid-19 va posar de manifest l'essencialitat del sector, hi ha altres aspectes que han contribuït a visibilitzar la logística com a activitat de primera necessitat entre la ciutadania. Segons han manifestat els professionals participants en el XIV Baròmetre del Cercle Logístic SIL 2024, els conflictes internacionals lideren el rànquing de factors que han posat de manifest la importància del sector, concretament, en un 36,3%.

Així mateix, segons els enquestats, l'e-commerce es manté ferm a les estadístiques i ocupa el segon lloc a la carrera per contribuir a la visibilitat de la logística, copant el 31,5% de les respostes. Tot i que és cert, l'auge de l'e-commerce pateix un lleuger descens del 3,4%, tal com indiquen les conclusions de l'estudi.

Per la seva banda, encara que continua considerant-se com un dels factors que més ha visibilitzat el sector en els darrers anys, amb un 25,3%, la pandèmia de la Covid-19 passa a ocupar la tercera posició de la llista, disminuint en un 20,1% respecte a l'any anterior. De la mateixa manera, el baròmetre reflecteix un lleu descens del 2,6%, pel que fa a la seva contribució a visibilitzar la logística, de la crisi dels microxips, sent seleccionada pel 6,2% dels participants en l'estudi. El 0,7% de les respostes al·ludeixen a altres factors com ara crisis nacionals o vagues, entre altres aspectes conjunturals.

Contribució a la visibilització de la logística com a sector de primera necessitat

Automatització, col·laboració i intercanvi seran essencials en la logística del futur

Una altra de les conclusions que s'extreuen del XIV Baròmetre del Cercle Logístic del SIL 2024 és que l'automatització  de les operacions, que creix un 4,1% respecte a l'any passat, així com la col·laboració en matèria de transport i l'intercanvi  d'informació estandarditzada són els tres aspectes que les empreses consideren de més essencialitat en la logística del futur. D'aquesta manera, el 31,2% dels enquestats posa l'accent en l'automatització, el 27,2% assenyala la col·laboració en el transport i el 22,6% opta per l'intercanvi d'informació.

D'altra banda, l'estudi conclou que cada cop més empreses es decanten per serveis personalitzats, sent la quarta opció escollida pels entrevistats, copa un 12,3% de les respostes, incrementant-se en un 2,5% respecte al 2023. Finalment, encara que en grau més baix, hi ha altres aspectes que els enquestats valoren com a essencials en la logística del futur, com són la col·laboració en matèria d'emmagatzematge, la resiliència o la formació.

Aspectes essencials en la logística del futur

Transport i distribució continuen liderant la subcontractació

Pel que fa a la subcontractació d'activitats logístiques per part de les empreses, els canvis que s'observen no són significatius de la tendència observada els darrers anys. Les activitats logístiques més subcontractades, com ja és habitual en els anteriors Baròmetres del Cercle Logístic, són, sens dubte, el transport i la distribució. Un 92% dels professionals que han participat en el XIV Baròmetre Cercle Logístic SIL 2024 afirmen que subcontracta els serveis del transport de la seva empresa, xifra que baixa lleugerament un 3,7% respecte al 2023. Per tant, el transport segueix com a líder indiscutible d'aquesta categoria i se situa a gran distància de la segona activitat més externalitzada que continua sent la distribució amb un 54%, que experimenta un increment del 3,6% respecte a l'any passat i compensa el descens de l'activitat de transport.

A més distància se situen envàs i embalatge, amb un 28,3%, manutenció i gestió d'estocs, amb un 18,2%, i l'automatització de sistemes, que copa el 19,5% i s'incrementa en un 2,3 %, respecte al 2023. Finalment, se situen la producció, amb el 9,7%, i compres, que continua incrementant-se per tercer any consecutiu i es manté en el setè lloc, copant el 7,2%, un 2,3 % més que el 2023.

Activitats logístiques subcontractades per les empreses

La flexibilitat d'imposar a l'estalvi entre els aspectes més valorats

La qualitat resulta, novament, l'aspecte més valorat pels directors de Logística o Supply Chain de les empreses industrials espanyoles a l'hora de subcontractar un servei logístic amb un 89,4%, amb un increment significatiu del 6,8% respecte a l'anterior edició d'aquest estudi.

El segon aspecte més valorat continua sent també l'experiència  i la confiança amb un 66,3% i, en tercer lloc, la flexibilitat s'imposa a l'estalvi, i la tercera es posiciona en el rànquing, amb un 57,3% i un increment notablement destacat del 9,4%. D'aquesta manera, l'estalvi queda en quarta posició i copa el 55,8%. A la mateixa línia, continua guanyant terreny la rapidesa que, amb un 34,7%, ocupa, en cinquè lloc, de la llista i augmenta un 3,3%.

Com a dada a destacar és la incorporació d'un nou factor a la present edició de l'estudi: la sostenibilitat. Aquesta nova variable se situa al sisè lloc, amb un 32,2% i avança a l'especialització, que queda en setè lloc, amb el 29,6%.

Persones parlant al Sil Barcelona 2024
➡️ Branded Content

Més notícies: