El Servei Català de Trànsit (SCT) va multar 758.659 persones per excés de velocitat a tot Catalunya el 2022. Amb això, s'aconsegueix una mitjana de 160 multes al dia o, el que és més xocant, una sanció cada 42 segons. L'import total va ser de 83 milions d'euros reclamats als infractors.
D'aquesta manera, la mitjana dels darrers deu anys es mantindria relativament estable. Tot i això, des de la implementació dels radars l'any 2003, l'SCT asseguren que s'han reduït els accidents greus entre un 60 i un 80%. Cal tenir en compte que Catalunya és la comunitat autònoma amb més radars instal·lats.
Top 10 radars que més multen a Catalunya
Radar | Multes |
AP-7 Amposta | 59036 |
C-31 Castell d'Aro | 57927 |
C-17 Aiguafreda | 36099 |
AP-2 L'Albí | 22994 |
C-31 Calonge | 22948 |
C-17 Seva | 21656 |
AP-7 L'Ametlla de Mar | 20882 |
C-31 Badalona (sentit creixent) | 20636 |
AP-7 Ulldecona | 19020 |
C-31 Badalona (sentit decreixent) | 18334 |
Font: Servei Català de Trànsit
Del total de 83 milions d'euros recaptats pels més de 700 radars catalans instal·lats, 13 milions van ser recaptats per dos. El primer, el radar de tram de l'AP-7 entre Ulldecona i Amposta, amb 59.036 multes interposades i 6,6 milions d'euros recaptats. El segon, el de la C-31 a Castell d'Aro, amb 57.927 multes i 6,5 milions d'euros de recaptació.
Seguits d'aquests vindrien el de la C-31 a Castell d'Aro; C-17 a Aiguafreda; AP-2 a l'Albí; C-31 a Calonge; C-17 a Seva; AP-7 a l'Ametlla de Mar; C-31 a Badalona; AP-7 a Ulldecona; i C-31 a Badalona.
D'altra banda, hi va haver tres radars que no van arribar a les 100 multes el 2022. Aquests són el radar de tram a la C-66 a Sant Joan de Mollet, amb 52 multes; N-260 al Pont de Bar, amb 69 sancions; i el de la B-124 a Castellar del Vallès, amb només 10 multes.
D'altra banda, el procés de cobrament de les sancions no sempre és fructuós i, fins i tot, un 40% de les sancions anuals no s'arriben a cobrar finalment. Aquest fet és a causa de múltiples motius com, per exemple, que la multa es notifica sempre al titular del vehicle, però no a qui anava al volant.
També hi ha vegades que els demandats presenten recursos que acaben sent guanyadors, una tramitació lenta, la mort de l'infractor o les multes que prescriuen. A més, si el conductor és estranger el procediment es pot allargar i acabar en res.